بررسی تحلیلی تصاویر پیامبر اکرم(ص) در نقاشیهای معراج نامه شاهرخی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46164
- تاریخ دفاع
- ۳۰ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- مهدی پازکی
- استاد راهنما
- اصغر کفشچیان مقدم
- چکیده
- چکیده روایت معراج حضرت محمد(ص) در طی قرون و اعصار بارها به بیانهای گوناگون به رشته تحریر در آمده است. کتاب معراجنامه میرحیدر، بیشک یکی از مجموعههای بینظیر از این دست است که مراحل عروج پیامبر(ص) و سیر حرکت و دیدار ایشان را از رموز هستی (گاهی مستند از قرآن کریم) در 61 لوح به زیبایی به نقش در آورده است. پژوهش حاضر تلاشی است بر تحلیل سیر و حرکت تصاویر پیامبر(ص) در معراجنامه میرحیدر، که با توجه به تغییر مختصات عناصر تصویری و مستدل بر فرضیههای ممکن ارائه شده است. در تحلیل کیفیت حرکت در مجموع تصاویر، تلاش شده تا با کنار هم قرار دادن تمامی تصاویر کتاب ، روابط حرکت بصری موجود با حرکت معنایی معراج بهطورِ همزمان مطالعه شوند. برای تحلیل و ارائه چگونگی این سیر (حرکت)، با توجه به آرای علمای متقدم و متأخر، سه فرضیه منظور شده که هر یک در کنار نمودارهای تطبیقی- ترسیمی- تحلیلی در این پژوهش ارائه و بررسی شده است. از آنجا که پژوهش حاضر، در حوزه تجسمی صورت میگیرد، بنابراین تحلیل مورد نظر در معراجنامه میرحیدر درخصوص این سیر معنوی با توجه به موارد زیر انجام گرفته است : 1- بررسی بصری و ساختاری سفر معراج در معراج نامه میر حیدر (تحلیل 60 تصویر به صورت جداگانه ، در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر ) به عنوان اولین و اصلی ترین مرجع پژوهش . 2- اقتباس مقوله حرکت به عنوان اصلی ترین عنصر بصری پس از کنار هم قرار دادن تصاویر 60 گانه و تطابق آنها با محوریت جایگاه پیامبر(ص) . 3- دریافت ارتباط نهفته درونی هر کادر با کادر بعدی خود و تجسم این دیدگاه که هنر مند یا خالق آثار به آرا و عقاید حکما و اندیشمندان نیز توجه ویژه ای داشته است. 4- بررسی نگرش هنرمند در خصوص معراج و حرکت (فیزیکی و متا فیزیکی ) معنوی – مادی . 5- دستیابی به سه فرضیه در خصوص تحلیل تصاویر مراحل عروج پیامبر(ص) (فیزیکی / متافیزیکی /فیزیکی- متا فیزیکی ) و تطابق آنها با نظریه سیر و حرکت از دیدگاه بصری. در این پژوهش طرح هر فرضیه بر اساس عوامل بصری و عرفانی ارائه و برای مباحث ذوقی به تحلیل تجسمی و بصری متوسل شده است. واژههای کلیدی: معراج، معراج نامه، معراجنامه میرحیدر، نگار گری ایرانی،حضرت محمد(ص)، مکتب هرات، سیر معراج.
- Abstract
- Study analytic pictures of Mohammad prophet in the ascension painting, Mir-hydar writting’s. (hart’s correspondence 9 century hejri- ghamari) Abstract: Acension narrative of mohamad prophet (greeting0 to Muhammad), between centuries and periods many times with various speakings has been write, Ancesion’s Mirh-hydar book , without any doubt is one of rarely collections that has shown the pictures of acension’s prophet steps and the moving and seeing the secrets of creatures (with holy Ghoran documents) in the 61 painting with beautiful pictures has been shown. The present research is trying for analytic circulation and movement pictures of prophet in Acension Mir – hydra written, that it has been approved with pictures and documents for these theories, In evaluating quality movement all of the pictures, it has been tried. That with gathering the all pictures book. The relative of sight seeing with sprituality movement of Ancesion contemporary to be study, For analysis and presentation of circumstance a this moving, Attention to the ulema before and present time , there are three theories that each one besides of comparative – drawing- analytically. Has been presented and studied, so that the present research, has been done in body area, so the presented analytic in Mir-hydar Ancesion written about this spiritual movement has been done by the following items, Obtical and making study of Acension trip written by mir.hydar (analytic with 60 pictures seperately, besides each other.) is as basic and original research. 2. Accepting this literature movement as original optical element with 60 pictures and by equality of it with axel position of prophet Mohammad. 3. receiving the hidden relation of each square with another one square and subject optical of this ingenus or the creature of these pictures has special related with the ideas of Ulamz and religious scientis. 4. Study the honarmand thin king about Ancesion physically and mentally. 5. getting to t