عنوان پایاننامه
عنوان بررسی تاثیر خصوصیات مشتریان بر تمایل آنها به پذیرش خرید اینترنتی بر اساس طبقه بندی پترسون (مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46375
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- فرنازالسادات فهیم
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- مطالعات پیشین در زمینه تجارت الکترونیک نشان داده¬اند که خصوصیات مصرف¬کنندگان عاملی مهمی در پذیرش خرید اینترنتی به شمار می¬رود. از سوی دیگر، اکثر مطالعات در این حوزه، بر روی یک محصول یا محصولات مشابه تمرکز داشته¬اند. به عبارتی می¬توان گفت که تاثیر محصولات مختلف در پذیرش خرید اینترنتی نادیده گرفته شده است. برای مقابله با چنین محدودیتی، هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر انواع مختلفی از محصولات است. برای این منظور از طبقه بندی پترسون که برای کالاها و خدمات ارائه شده در وب مناسب می¬باشد، استفاده شده است، تا تاثیر خصوصیات مختلف مصرف¬کنندگان بر پذیرش خرید اینترنتی در زمینه کالاها و خدمات گوناگون بررسی شود. رویکرد مبتنی بر پیمایش جهت بررسی این امر، استفاده شده است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می¬دهد که تاثیر خصوصیات مصرف-کنندگان بر اساس کالاها و خدمات گوناگون، تفاوت دارد. پذیرش نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات، خود کفایتی اینترنت، ادراکات از امنیت وب، نگرانی¬های حریم خصوصی و در خور بودن محصول، ویژگی¬هایی هستند که بر اساس نوع کالا یا خدمات بر نگرش افراد به پذیرش خرید اینترنتی تاثیر گذارند.
- Abstract
- Previous electronic commerce (EC) studies have found that consumer characteristics are important when considering issues related to the acceptance of online shopping. However, most studies have focused on a single product or similar products. The effects of different product types have been relatively neglected. To overcome this limitation, the purpose of this study was to explore the effects of different product types. The Internet product and service classification grid proposed by Peterson, was employed to examine the effects of consumer characteristic differences on online shopping acceptance in the context of different products and services. A survey-based approach was employed to investigate the research questions. Regression analysis demonstrated that the determinants of online shopping acceptance differ among product or service types. Additionally, personal innovativeness of information technology (PIIT), perceived Web security, personal privacy concerns, and product involvement can influence consumer acceptance of online shopping, but their influence varies according to product types. Keywords: Online shopping; Consumer characteristics; Product type