عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر زمانهای حمل ونقل بر مساله زمانبندی ماشین آلات در محیط تولیدی گردش کاری



    دانشجو در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر زمانهای حمل ونقل بر مساله زمانبندی ماشین آلات در محیط تولیدی گردش کاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1794;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45462
    تاریخ دفاع
    ۲۷ تیر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    فریبرز جولای

    موضوع تحقیق پیش رو بررسی و ارائه راه حل برای مسئله زمانبندی تولید در محیط تولیدی گردش کاری با در نظر گرفتن حمل و نقل می باشد. حمل و نقل ها شامل حمل و نقل بین ماشین ها و حمل و نقل لازم جهت تحویل کارهای آماده تحویل به مشتریان یا انبار می باشد. برای حل مسئله با تابع هدف حداقل سازی زمان تکمیل کارها، راه حلهای دقیق و ابتکاری و فراابتکاری ارائه شده است. روش حل دقیق بر اساس برنامه ریزی خطی عدد صحیح برای حل حالت کلی مسئله ارائه شده است. از آنجا که حلهای دقیق فقط در مسائل با اندازه های کوچک می تواند در زمانی معقول جواب بهینه را ارائه نماید، برای حالت خاص دو ایستگاه کاری دو روش ابتکاری، و برای حل حالت خاص سه ایستگاه کاری نیز یک روش ابتکاری ارائه شده است. همچنین برای حل مسئله در حالت عمومی با تعداد ایستگاه های کاری دلخواه و با هر تعداد کار یک روش حل فراابتکاری مبتنی بر الگوریتم الکترومغناطیس ارائه شده است. از آنجا که ارزیابی عملکرد روشهای ابتکاری و فراابتکاری بدون دانستن بزرگی جواب بهینه امکان پذیر نمی باشد، چندین کران پایین ارائه شده است. این کرانهای پایین طوری مطرح شده اند که برای هر مسئله با هر تعداد ایستگاه کاری قابل محاسبه می باشند. نتایج محاسبات عددی که روی مثالهای تصادفی تولیدشده اعمال شده اند ضعفها و قوتهای هر روش را به خوبی نشان داده اند.
    Abstract
    In this project the effects of the transportation lags on m-Machine Flowshop scheduling problem is considered. The transportations are consisting of the times to convey semi-finished jobs between machines, and to deliver finished jobs to the customers. We minimize the Makespan as our objective function, and proposed an exact method to find its optimum solution. Our exact method is based on Integer Liner Programming. Branch & Bound are used to solve this mathematical model. Since the problem has been proved as a Strongly NP-Hard problem in the literature, the exact algorithms are incapable in dealing with the medium and large size problems. To solve medium and large size problems three heuristic algorithms are developed for two and three machine problem. Another extension is our meta-heuristic algorithm which based on EM-Like algorithm. The general problem in each size could be solved in an appropriate time by our meta-heuristic algorithm. Furthermore, some lower bounds are restated to evaluate the effectiveness of all algorithms. Some test problems are carried out to reflect the efficiency of each algorithm. The results obviously display the weakness and the superiority of lower bounds and solving algorithms.