عنوان پایان‌نامه

مانی و شاهنشاهی ساسانی: مبانی چالش ها و همگرایی ها



    دانشجو در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مانی و شاهنشاهی ساسانی: مبانی چالش ها و همگرایی ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ ایران باستان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 90543;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45006
    تاریخ دفاع
    ۱۵ تیر ۱۳۸۹
    دانشجو
    رزیتا ناظری
    استاد راهنما
    روزبه زرین کوب

    اردشیر یکم ساسانی با شکست اردوان چهارم/ پنجم شاهنشاه اشکانی به سال 224 میلادی حکومت ساسانیان را پایه گذاری کرد. وی حکومت خود را برویرانه های حکومتی بنا کرد، که نوع حکومت ملوک طوایفی و تسامح مذهبی آنان باعث شکستشان شده بود. بدون شک، این مهم اردشیر بابکان را برآن می داشت، که دولت نو بنیاد خود را برپایه تمرکز سیاسی و مذهبی بگذارد. اردشیر بابکان که خود و اجدادش از متولیان آتشکده اناهیتا درفارس بودند. رسیدن به این منظور را درسایه اتحاد دین ودولت می دانست. اردشیر سعی در رسمی کردن آئین مزدیسنا داشت، اما فکر رسمی کردن آئین زردشتی در گرو حصول اسبابی بوده است که فقط تدریجاً ممکن بود دست دهد. واین سیاست بعد از او در زمان جانشین او شاپور یکم دنبال شد.با این حال وقتی که شاپور بعد از نبردها و پیروزی هایی که کسب می کند، و مالک سرزمین های زیادی می شود و خود را شاه ایران و انیران میخواند، لذا جهت تأمین وحدت در تمام این قلمرو پهناور بود که در اوایل ظهور مانی به این بدعت گردینی روی خو ش نشان می دهد و برای ایجاد وحدت دینی از سراسر شاهنشاهی خویش تسامح دینی را به عنوان یک سیاست آزموده و خردمندانه پشتیبان در خود یافته باشد . توجه شاپور به کیش مانی را امید او به فوایدی می باشد که در این کیش نصیب او می شده است. کیش مانی ضمن ایجاد وحدت در سراسر قلمرو او می توانست به نفوذ خارج از قاعده موبدان در مورد او مربوط به حکومت پایان دهد. اگر خود شاپور هم به دین تازه با نظر علاقه نگریسته باشد، باید خیلی زود متوجه احتمال بروز مقاومت و عکس العمل شدید عامه در مقابل آن شده باشد. معرفت گرایی و بدبینی موجود در تعالیم مانی با سنت های کهن زردشتیگری سازگار نبود . حال آن که رسم و آئین کهن زردشتی می توانست تکیه گاه عمده برای تحکیم قدرت وحکومت شاه باشد. به این شکل مانی از دربار شاپور یکم طرد می شود و در زمان جانشینان وی، هرمزداورمزد مانی مورد تعقیب قرار گرفته و در دوره حکومت بهرام یکم بنابر تدبیر کردیر موبدان موبد محاکمه و به قتل می رسد. واژگان کلیدی تحقیق: مانی، شاهنشاهی ساسانی ، زردشتی گری، دین،موبدان
    Abstract
    Ardashir the first of Sassanid defeat Ardavan fourth / fifth year 224 AD Emperor Ashkani government established the Sassanid era. His own state government the ruins built, that kind of government they feudal tribes and religious tolerance was caused defeat. No doubt, this is thoroughly important to Ardashir had a new foundation that the government focus their unrealized political and religious leave. Ardashir that their ancestors were the custodians in Fars Anahita Fire Temple. In order to achieve this unity of religion to the State knew of existence. Ardeshir try Zoroastrianism was the official regulations, but the official thought Zoroastrian faith depended on the attainment of toys that could give only gradually. Vine policy after he took his successor Shapur first was looking for. However, when Shapur after the battle and win that business, and it is a large land owner and the Shah of Iran and its Anyran reading, so in order to provide unity in all this vast territory was the early advent of this innovative therapy on temperament Grdyny Sh shows and to create religious unity of religious tolerance throughout the Empire himself as an experienced and wise policies have to support itself. According to Kish Shapur benefits he hopes to Mani is in this portion of Kish, he has been. Mani Kish while creating unity across the territory, he could rule out the influence of priests on the end of his rule. Shapur even if their new religion is viewed with interest comments, you soon realize the risk of resistance and intense public reaction against it is. Integration of knowledge and skepticism in the teachings of Mani with ancient traditions Zrdshtygry not compatible. Now that tradition and ancient Zoroastrian faith could have a major anchor to strengthen the power of the king is Vhkvmt. The court to stay the exclusion is Shapur first succeeded him in time, Mani Hrmzdavrmzd right, and during the rule of Bahram first therefore devise Krdyr Zoroastrian priest priests murder trial comes. Keywords: Mani, the Sassanid Empire, Zoroastrian Gary, religion, priests