عنوان پایاننامه
طراحی فروشگاه زنجیره ای شهروند ( با تاکید برجایگاه نشانه ها)
- رشته تحصیلی
- معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46238
- تاریخ دفاع
- ۰۸ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- ستاره کیومرثی
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- نشانه شناسی علم تعمق در نشانه هاست. نشانه ها در تمام دوران نقشی اساسی در شکل گیری فرهنگ و تمدن بشریت ایفا کرده اند. امروزه لزوم آشنایی با علم نشانه شناسی، به موازات اکتساب آگاهی در سایر مقوله های علمی ، اصلی غیر قابل انکار است. مفاهیمی از نوع دلالت گری دیداری، تأویل پذیری و هرمنوتیک ، که پیامدهای نشانه شناسی در عرصه های مختلف نظری و عملی هستند، در شناخت صورت مسئله های مطرح در حیطه های مختلف علمی نقشی اساسی ایفا می کنند. در این پایان نامه، نگارنده نخست علم نشانه شناسی و عناصر کلیدی مطرح در این حیطه را معرفی کرده است وسپس با ارائه ی تحلیلی اجمالی از نقش نشانه و نشانه شناسی در حوزه های مختلف علمی، هنری، اجتماعی و فرهنگی، خاستگاه های نشانه شناسی را مورد بررسی قرار داده است. در گام بعدی با تبیین جایگاه نشانه و نشانه شناسی در معماری و ارائه ی مصادیق مختلفی در دنیای معماری معاصر، در جهت ایجاد شناختی نسبی از مقوله ی مذکور برای معماران، تلاش کرده است و و در نهایت نقش وجوه سه گانه ی نشانه ها در مورد خاص "فضاهای تجاری" تحلیل گردیده است.
- Abstract
- “Chain store” is almost a new phenomenon in Iran’s merchandise system. Before the inauguration of some chain stores like “Shahr-o-Roosta”, “Refah”, “Shahrvand”, and … no specific pattern could be found for designing the buildings of these stores. Therefore, an exact imitation of the western pattern was made, for defining the chain store architecture in Iran. It is about two decades that the first Shahrvand chain store has been inaugurated. Since then, Shahrvand’s buildings have been designed with some specific signs: Managing to design the whole complex in a big box, using green and white as the defined colors of the Shahrvand organization, having a series of crossover arcs at the roof top and using loads of readymade materials in the construction process. Two questions will be posed in this subject: is the so called pattern appropriate for an Iranian chain store? Are these signs well-defined in this pattern? By gaining acquaintance with two main subjects –“Chain stores” and “Semiotics”-, answering to these two questions is the main goal of this thesis. This research contains five chapters. In the first chapter, the basic definitions of different types of shopping spaces have been described. Then, by studying the history of the chain stores in the world and in Iran, a precise study of Shahrvand qualities and structural standards have been presented. In the second chapter, first of all, signs and semiotics have been introduced. Then, by studying the different themes that have been influenced by semiotics, an analysis of semiotics' effects on architecture has been explained. Finally, some architectural cases with some significant impacts of signs have been presented. Third chapter is commenced with analyzing the impacts of signs and semiotics on the merchandise world and the retail architecture. Then some retail spaces have been analyzed from the semiotics’ point of view. Finally, by having the Shahrvand chain store as the main case study, a semiotic analysis has b