عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل اثرگذارمحیطی و آمیخته بازاریابی بر روی رفتار مصرف کنندگان محصول سمند ایران خودرو در کشور سوریه



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل اثرگذارمحیطی و آمیخته بازاریابی بر روی رفتار مصرف کنندگان محصول سمند ایران خودرو در کشور سوریه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44951
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    علیرضا رهبر
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    در دنیای رقابتی امروز خریداران در کانون اصلی توجه شرکتها قرار دارند، در این راستا شناخت ابعاد مختلف گرایش خریدار و تعیین ارتباط بین آنها با عناصر آمیخته بازاریابی و محیطی ضروری به نظر می رسد، با دستیابی به چنین اطلاعاتی می‌توان عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان را به خوبی تشخیص داد. به طور کلی مصرف کنندگان در سه مرحله قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید از الگوی رفتاری خاص تبعیت می کنند. الگوی رفتاری مصرف کننده در قالب جعبه سیاه نمود پیدا می نماید به طوریکه کلیه عوامل تاثیرگذار محیطی و بازاریابی وارد جعبه سیاه شده و در تعامل با خصوصیات مصرف کننده به یک دسته واکنش های قابل مشاهده نظیر انتخاب محصول، نام تجاری، زمان خرید و ... تبدیل می گردد. شناسایی این عوامل و تعیین ضریب اهمیت آنها می تواند گامی بسیار مهم در زمینه افزایش رضایت مشتریان، مدیریت رفتار مصرف کنندگان و افزایش سهم بازار قلمداد گردد. تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل محیطی و بازاریابی و تعیین درجه تاثیر آنها بر روی رفتار مصرف کنندگان محصول سمند ایران خودرو در بازار سوریه صورت پذیرفته است. به این منظور ابتدا طی مطالعات کتابخانه ای متغیرهای مورد نظر شناسایی شده و سپس به کمک توزیع پرسشنامه در بین مصرف کنندگان این محصول در بازار سوریه، تاثیر هر یک از متغیرها بر روی رفتار مصرف کنندگان بررسی گردیده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و دو فرضیه اصلی از سه فرضیه ارائه شده در پژوهش و فرضیات فرعی مربوطه (به غیر از دو فرضیه مربوط به ترفیع و خدمات و کانال های توزیع از عوامل بازاریابی) مورد تایید قرار گرفتند، به گونه ای که نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد عوامل بازاریابی و محیطی با درجه اهمیت متفاوت رفتار مصرف کننده محصول سمند را در بازار سوریه تحت تاثیر قرار می دهند. که این مهم بایستی از طرف شرکت ایران خودرو در بازار سوریه مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.
    Abstract
    The consumers fallow the special behavior model in three phases including: pre purchase, purchasing and after purchase. General model of consumer’s behavior appears in the black box concept, based on this concept, environmental motivators and marketing motivators enter to the black box, and convert to the some visible responses (such as choosing a trade mark, choosing the purchasing time and place, etc.) Recognizing the environmental and marketing motivators and specifying the importance of them is a crucial pace in satisfying the consumers, managing the consumer’s behavior, effectively and also acquiring suitable market share. Therefore the present research is accomplished in other to recognize the above-mentioned variables and identify the importance of each, for the consumers of SAMAND Syria. (A product of IRAN KHODRO company). Based on the result, marketing motivators (including; price, product, promotion and place) will be effective and directive on the consumer’s behavior. Therefore all hypotheses except 3-4 factors related to the marketing motivators are approved. In the other words, the controllable marketing mix, play a very important role in directing consumer’s behavior and should be emphasized in IRAN KHODRO company.