ارائه چارچوبی جهت رده بندی شرکتهای کارگزاری ترابری دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از تکنیک BSC-TOPSIS
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48289
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- سعید خانجانی
- استاد راهنما
- عزت اله اصغری زاده
- چکیده
- امروزه اکثر کالاها در تجارت بین الملل توسط کشتی بین بنادر کشورهای طرف تجاری حمل میشوند. [1]. حمل و نقل دریایی در اقتصاد دنیا و همچنین در اقتصاد ایران نقش حیاتی دارد تا آنجا که بیش از 90% از کالاهای بین المللی از طریق بنادر جابجا می شوند که می توان همین مقدار واردات و صادرات را برای بنادر کشورمان متصور شد. نقش خدمات حمل و نقل دریایی بعنوان یک تسهیل کننده عمده تجارت جهانی از دیدگاه اقتصاد ملی حائز اهمیت است و از نقطه نظر جهانی شدن، بنادری که خود را با این تغییرات تقاضا از لحاظ زیر ساخت ها و خدمات بندری مطابقت ندهند رقابت پذیری خود را در توان عملیات جابجایی کالا از دست خواهند داد [2]. لذا توسعه خدمات حمل و نقل دریایی عاملی کلیدی در حمایت از اقتصاد کشور جهت آزادسازی در بخش خدمات بندری از جمله راهنمایی، یدک کشی، پهلودهی کشتی، صفافی، انبارداری، خدمات تخلیه و بارگیری، خدمات ترخیص کالا و ..... در مسیر فرآیند تجارت جهانی بشمار می رود. از اینرو تقویت رویکردهای اجرایی به کلیت اصل چهل و چهار قانون اساسی، در قالب طرح ساماندهی برنامه خصوصی سازی در بخش حمل و نقل دریایی، حذف تدریجی بخش های تصدی گری با رعایت منافع ملی و هدایت سامانه های مدیریتی به سمت گسترش نقش حاکمیتی و نظارتی می رود[3] .
- Abstract
- Today most international trade between countries is carrying by ship between ports. Transport in the world economy and also has a critical role in economy as much as 90% of international goods are moved through the ports that can be the same amount of imports and exports were expected for Iranian ports. The role of maritime transport services as a major facilitator of global trade perspective and the national economy is important from the standpoint of globalization, the ports which do not match to these changes in terms of port infrastructure and services can lose their competitiveness for handling their operations. Therefore, development of maritime transport services is a key factor in supporting the economy for liberalization in services including tips port, towage, warehousing, loading and unloading services, customs clearance of goods and services..... in the direction of global trade process is considered. Hence the approach of the Ports Maritime Organization (PMO) is design of privatization programs in the marine transportation sector, the gradual elimination of Section Policies and compliance with national interests led to the expansion of management systems for handling such system. The main question is how PMO in the process of privatization of port services, maritime transport affairs for brokerage firms can consider vision and strategies of PMO and at the same time consider and evaluate the performance of the organizations which are active in the fields related to the above services. This research by collecting the required information through interviews, site visits, studies, documents and questionnaires to identify prospects and strategies of PMO and the other hand, identify indicators required in the field of organizational performance related to the transportation industries. After finding the indicators for assess the performance of some marine transportation brokerage company, research is going to ranked them with using a combination of Balanced Scorecard and Topsis technique. This model, with having high flexibility can be use at the time of change strategies by the PMO, in the competitive environment. Data collected by questionnaires related causes collect performance indicators in each of the four perspectives of balanced scorecard model and the vision and strategies of the PMO. Calculate the degree of importance of each of the indicators in order to achieve development strategies and finally the performance evaluation of a number of these companies has shown that the performance of these companies do not related to the size of organization