عنوان پایان‌نامه

ترجمه وتحلیل گزیده ای از نمایشنامه های محمد الماغوط



    دانشجو در تاریخ ۰۳ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ترجمه وتحلیل گزیده ای از نمایشنامه های محمد الماغوط" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات عرب
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3030،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64022
    تاریخ دفاع
    ۰۳ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    ندا فاضلی
    استاد راهنما
    معصومه شبستری

    با توجه به اهمیت جایگاه محمد الماغوط در ادبیات عربی بویژه شعر و با توجه به اهمیت نمایشنامه به عنوان یک نوع ادبی که ادیب بزرگی چون محمد الماغوط به آن پرداخته است، این پژوهش درصدد است که علاوه بر معرفی کلیاتی راجع به نمایشنامه و معرفی محمد الماغوط، به ترجمهوتحلیل دو نمایشنامه¬ی «العصفور الاحدب»و«المهرّج»بپردازد.آنچه که محمدالماغوط در خلق آثار ادبی به آن بیش از همه چیز اهمیت می¬دهد، مضمون نقد اجتماعی و سیاسی است. به طوری که در زمینه¬ی نظم ساختار شعر عربی را به هم می¬ریزد و آن را -/فدای معنا می¬سازد و ساختار جدیدی به نام «شعر سپید» عربی را بنا می¬نهد. در نمایشنامه هایش نیز که دارای ساختار حرفه¬ای نیستند آنچه مهمتر می¬نماید مضمون است. بنابراین ما نیز در تحلیل این نمایشنامه¬ها بیش از هر چیز به مضامین مورد نظر نویسنده پرداخته¬ایم و در پایان نگاهی کلی به آثار نمایشی او و مقایسه¬ی دو نمایشنامه¬ی مورد بحث پژوهش پرداخته¬ایم. کلید واژه: محمد الماغوط، نمایشنامه، العصفور الأحدب، المهرج، نقد اجتماعی، نقد سیاسی.
    Abstract
    نظرًا لأهم?یه موقف محمد الماغوط فی الأدب العربی الحدیث خاصًه الشعر و أهم?یه المسرح کنو ٍ ع من الأنواع الأدبیه التی مارسها ادیب کبیر کمحمد الماغوط، هذه الدراسه تسعی لترجمه (الی اضافًه الی التعریف عن المسرح عامه « المه?رج » و « العصفور الأحدب » الفارسیه) و تحلیل مسرحیتی و محمد الماغوط وحیاته و آثاره.أکثر ما کان یهتم به محمد الماغوط فی خلق آثاره الأدبیه هو مضمون النقد الأجتماعی و السیاسی حتی غ?یر عمود الشعر العربی لمعناه المراد و صنع شک ً لا جدیدًا ? سمی محمد الماغوط لم یدخل مجال المسرح کمسرح ٍ ی محترف. من هنا المضمون فی .« قصیده النثر » مسرحیاته کباقی آثاره الادبیه یأخذ أکثر ح?یزًا للآهم?یه .فی هذه الدراسه أهم ما نتناوله فی تحلیل المسرحیات هو معنی الکاتب المراد. فی النهایه نلقی نظرًه علی مسرح محمد الماغوط بأکمله و نقایس المسرحیات المدروسه.