عنوان پایان‌نامه

سیاستها و ابزارهای امنیتی در بانکداری الکترونیک



    دانشجو در تاریخ ۰۸ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیاستها و ابزارهای امنیتی در بانکداری الکترونیک" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1238;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45316;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1238
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۸۹
    دانشجو
    پریسا همتی
    استاد راهنما
    اکبر کمیجانی

    امروزه جهت ورود به بازارهای بین المللی وجهانی سازی ، وجود نظام بانکی پیشرفته جز الزامات هر کشوری می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و ضعفهایی که بانکداری سنتی با خود به همراه داشت، منجر به آن شد تا بانکها به منظور ارائه خدمات مناسب تر و پیشی گرفتن از رقبا به بانکداری الکترونیک روی آوردند. عمومی ترین مزایای استفاده از این نوع بانکداری عواملی همچون خدمات متناسب با خواسته مشتریان ، ایجاد ارزش افزوده ، کاهش هزینه ها، تسهیل انجام فرایندها ، تسریع تراکنشها و صرفه جویی در وقت ، سهولت کاربرد و انعطاف پذیری زمانی و مکانی خدمات می باشد . اما از آنجا که این نوع بانکداری از طریق شبکه های عمومی و باز مورد استفاده قرار می گیرد ، علیرغم منافعی که برای بشر در بر داشته ، در معرض تهدید وسوء استفاده نیز می باشد. برای جلوگیری از این معایب مبحث امنیت مطرح می گردد که خود می تواند عامل موثری جهت پذیرش و استفاده بیشتر افراد از خدمات بانکداری الکترونیک باشد. بنابراین هر سازمانی که از زیرساختهای فناوری استفاده می کند ، امنیت و جلب اعتماد استفاده کنندگان برای آن اهمیت حیاتی دارد. زیرا از دست دادن داده های یک سازمان باعث ایجاد خدشه به اعتبار سازمان ، سلب اعتماد و اطمینان مشتریان و از دست دادن آنها، همچنین کسب اطلاعات رقبا از دانش داخلی سازمان می گردد. در این راستا بانکها جهت تامین امنیت کاملتر تراکنشها در بانکداری الکترونیک، در کنار رعایت سیاستهای امنیتی مثل محرمانگی ، سندیت ، تمامیت و... از ابزارهای امنیتی همچون تکنیکهای رمز نگاری ، استفاده از کد کاربری و رمز عبور ،گواهی های دیجیتال ، امضای دیجیتال ، نرم افزارها و پروتکلهای امنیتی بهره می گیرند. ضمن آنکه امنیت فیزیکی از سمت کاربران نیز باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش سعی شده تا عواملی که سبب پذیرش و استفاده بیشتر افراد از خدمات بانکداری الکترونیک می گردد بررسی شود. بنابراین پس از مطالعه مطالب و ویرایش مبانی نظری نسبت به ارائه مدل اقدام گردید.در این مدل مولفه هایی همچون نقش دولت در اجرا و مقبولیت عمومی ، تبلیغات ، فرهنگسازی ، آموزش ، امنیت، سهولت در استفاده از خدمات و نوآوری ، طرحهای تنبیهی و تشویقی وخدمات پشتیبانی عنوان گردید . جهت بررسی مدل ، پرسشنامه طراحی و برای تجزیه تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد. نهایتاً مشخص گردید ، بانکها بایستی جهت آگاهی مردم با ابزارهای امنیتی ، با فرهنگسازی و اطلاع رسانی دقیق نسبت به آموزش خدمات بانکداری الکترونیک به افراد اقدام و همگام با تکنولوژی های روز دنیا حرکت کنند . همچنین با ارائه خدمات متمایز و بالا بردن کیفیت خدمات و پشتیبانی مطلوب سعی در حفظ جایگاه خود نمایند .دولتها نیز بایستی با اجبار مردم در استفاده از این خدمات در تمامی امور زندگی ، فعالیت نمایند.
    Abstract
    Participation of each country in international marketing and globalization process requires that the banking system in that country to be well developed and this is regarded as a prerequisite for any active country in the international market. The technology progress and the weak traditional banking system caused tremendous changes to occur in the banking system so both government and the private sectors have moved rapidly from traditional banking toward e-banking. The e-banking strategy has many advantages and among them are such as : consistent with the will of customer , greater value added, rapid banking services, lower transaction cost, easy and wide spread uses and access of customer to e-banking facilities. Despite these advantages of e-banking due to the open and general networks it is also exposed with threats and problems. Therefore, in order to prevent the threats and lower the risk of e-banking security, the issue of banking security should be well taken into account. Strengthening of the e-banking security will cause further acceptance of e-banking services among the customers. Thus, it is necessary for every organization to understand that adoption of advanced technology specially in banking businesses, requires that by improving and strengthening the security of banking and the customer confidence toward banking system to increase too .Any negligence on behalf of banking system in the area of the protecting the rights of customers and preserving the information, which is very vital for banks, may cause many damages, loss of customer confidence and assurance in banking system . Therefore, in the business of e-banking environment to enhance the security, of e-banking transaction, use and apply any security policy such as confidentially, authentication, integrity and security means such as cryptography techniques, use of username and password, digital certification, digital signature, software and security protocol are necessary. Also users specially must consider the physical security. In the present study we attempted to consider the role of factors in enhancing the acceptance of e-banking services among the customers. After a brief review of the theoretical basis of the banking and e-banking services, we have presented a model on this subject .In this model the role of government, advertising, security, education, ease of use and many other aspect related to e-banking activities were studied. In order to complete the work, we conducted a survey study among the bank Mellat customer of e-banking users.Through this survey (questionnaires) study, we analyzed the completed information in SPSS software method. It was revealed that both banks and government should move in a direction that along education the people toward e-banking services, the security issues of the banks must be improved and strengthened over time as the technology is progressing.