طراحی و تدوین مدل برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67900
- تاریخ دفاع
- ۰۹ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سیدسعید راد
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- از جمله ساز وکارهایی که در کارآمدی مدیریت کلان شهر تهران تاثیر آشکاری دارد ایجاد و توسعه نظامهای توزیع مدرن و متمرکز در قالب میادین میوه و تره بار میباشد . سازمان میادین میوه و تره بار عهده دار مایحتاج روزانه و ضروری حدود یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی است. به همین منظور نبود رویکرد استراتژیک اداره این سازمان را با شرایط پیچیده و سختی مواجه خواهد ساخت. این سازمان برای توسعه کمی و کیفی آتی خود نیازمند شناسایی توانها و پتانسیلهای خویش و برنامهریزی مناسب جهت استفاده بهینه در راستای شکوفایی اقتصادی و رضایتمندی شهروندان میباشد. تحولات روزافزون درصنعت خرده فروشی و عمده فروشی و افزایش سطح مطالبات شهروندان و همچنین مدیریت کلان شهری برای ارتقاء کیفیت خدمات، توجه جدی و اساسی به موضوع توسعه مدیریت مخصوصاً ارتقاء تواناییهای نیروی انسانی شاغل در میادین و بازارها را می طلبد تا زمینهای برای افزایش رضایت مشتریان را در پی داشته باشد و این امر در سایه تدوین برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان و شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات محیطی آن میسور است. در نظام تولید،توزیع و مصرف،عامل توزیع نقش تعیین کننده ای را در ایجاد تعادل اقتصادی و بهبود وضعیت در بخش تولید ومصرف ایفا می کند .سازمان میادین با حذف واسطه های غیر ضروری یکی از راههای مهم در بهینه سازی نظام توزیع و به تبع آن ایجاد تعادل اقتصادی در تهران است و این مهم با توجه به تمرکز بازارها و نهادهای پول و سرمایه و جمعیت ساکن در تهران اهمیت ویژه ای پیدا می کند . در همین راستا، هدف اصلی این تحقیق تدوین برنامهریزی استراتژیک برای سازمان میادین میوه و تره بار با تأکید بر حمایت از تولید کنندگان و مهمتر از آن مصرف کنندگان و همچنین مقدمهای بر توانایی این سازمان برای اجرای اقدامات مؤثر در جهت بهبود کیفیت خدمات خود به مشتریان می باشد. شناسایی عوامل داخلی سازمان (قوتها و ضعفها) و عوامل خارجی آن (فرصتها و تهدیدها) و ارائه استراتژیهای مطلوب برای رفع نقاط ضعف و تبدیل تهدیدها به فرصت از دیگر اهداف این پژوهش است. روش تحقیق در این پایان نامه، توصیفی اکتشافی با استفاده از روشهای پیمایش (پرسشنامه و مصاحبه) است. یافته های حاصل از تحقیق نشان میدهد که بیشترین درصد موارد اعتراضی، به کیفیت بد کالای ارائه شده (غالباً میوه و سبزی) بوده است. رفتار بد کارگران و عدم تناسب میزان درخواستی و میزان تحویلی کالا نیز در مراحل بعدی قرار دارند. اما با توجه به وجود قوتها و فرصتهای مناسب در راستای اهداف سازمان، در صورت طراحی و به کارگیری برنامه ریزی استراتژیک مناسب می توان آینده مطلوبی را در جهت رضایتمندی مشتریان و بهبود کیفیت کالا و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیش بینی کرد. به عبارت دیگر باید دانش بنیان و مشتری مدار حرکت کرده، همواره توجه خود را بر روی سلامت محصولاتی که در این میادین عرضه می گردد، متمرکز گرداند. مأموریت، چشم انداز ،SWOT کلمات کلیدی: برنامه ریزی استراتژیک، سازمان میادین، مدل
- Abstract
- One of the mechanisms which has an obvious influence on the effectiveness of the management of Tehran, the metropolis, is constructing and developing modern and focused distribution systems in the fields of fruit and vegetables. Fields of fruits and vegetables is responsible for the daily and essential necessities of about one million citizens in Tehran. Therefore, the lack of a strategic approach to the management will make this organization face complex and difficult conditions. For its qualitative and quantitative development in future, this organization needs to identify the power and its potential and a proper planning for efficient use for economic prosperity and satisfaction of the citizens. Increasing changes in the industry of retail and wholesale and an increase in the citizens’ demands, as well as the metropolitan management to improve the quality of service needs a serious attention to the development of management, especially the promotion of human resources working in the fields and markets, to have an underlying factor for the increase in the customer satisfaction. This can be fulfilled in the light of developing strategic planning for the organization and identifying strengths and weaknesses and the opportunities and threats. In production, distribution, and consumption, the distribution agent has a decisive role in creating an economic stability and improvement in production and consumption. By eliminating unnecessary dealers, the organization of the fields of fruit and vegetables will have a main role to optimize the distribution system and consequently will establish an economic balance in Tehran. This grasps an important attention considering the focus of the markets, money and capital institutions, and population in Tehran. The main purpose of this study is to develop a strategic planning for the organization of the fields of fruit and vegetables with an emphasis on supporting the producers and, most importantly, the consumers as well as an introduction on the ability of this organization to have the effective performance in order to improve the quality of service and supply to its customers. Identifying the internal factors of the organization (the strengths and weaknesses) and its external factors (the opportunities and threats) and providing appropriate strategies to eliminate the weaknesses and changing the threats into opportunities are other objectives of this research. The research methodology in this thesis is descriptive exploratory using questionnaires and interviews. The findings of this study indicate that most of the protest was because of the poor quality of goods offered (mostly fruits and vegetables). Ill-treatment of workers and the imbalance between demand and delivery were in the next step. However, according to the strengths and opportunities in line with the objectives of the organization, we can predict a desirable future for customer satisfaction and improving the quality of goods and the protection of producers and consumers if we design and apply an appropriate strategic plan. In other words, we should be customer-centered and aware and should constantly notice the health of the products offered in these fields. Keywords: strategic planning, the organization of the fields, the SWOT model, perspective ,mission