طراحی وسیله سرگرمی فردی یا جمعی با رویکرد احساسی گرا
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8244;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45031
- تاریخ دفاع
- ۱۸ خرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- زینب همتی
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره
- چکیده
- این پژوهش با هدف طراحی وسیله سرگرمی جمعی یا فردی با رویکرد طراحی احساس¬گرا انجام گرفته است. رویکرد طراحی احساس¬گرا به عنوان پلی میان دانش طراحی محصول و سایر حوز¬ه¬های مرتبط با این دانش مطرح می¬باشد. یکی از حوزه¬های بالقوه در این زمینه، طراحی وسایل سرگرمی است. در پژوهش حاضر با توجه به نظریه¬های مطرح شده در این حیطه سعی بر این بوده است تا طراحی احساس¬گرا به مخاطب معرفی گردد، و باید¬های آن در طراحی وسیله سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که در پروژه حاضر هدف نهایی از طراحی سرگرمی حذف اضطراب و نیل به آرامش است، ابتدا اضطراب و عوامل موثر بر آن به عنوان مفاهیم پایه اولیه مورد بررسی قرار گرفت. سپس با مطالعه طراحی احساس¬گرا و شناسایی عناصر مهم این رویکرد طراحی، نکات کلیدی که بایدهای پروژه را شکل می¬دهند استخراج شد. در ادامه با کمک شیوه آنالیز پدیدار¬شناسی تفسیری و روش سناریو¬نویسی اطلاعات بدست آمده در قالب مفاهیم کاربردی در طراحی ارائه گردید. این مفاهیم از طرفی به عنوان بستری برای طراحی قرار گرفت و از طرف دیگر در ارزشیابی طرح برتر به عنوان معیار ارزشیابی به کار گرفته شد. نهایتا در انتهای پروژه کانسپت نهایی توجیه شده و گسترش یافت.
- Abstract
- The target of this investigation is design a public or individual entertaining product by emotional design approach. Emotional design approach is set forth for discussion as connection between the knowledge of product design and other relative domains. One of the potentially of these domains is to design entertainment product. In this search, the emotional design is produced to second person in according to what suggestion discussed, and the roles of this process should be consider in entertaining product design. The final aim of this project is to achieve relaxation and decreasing of anxiety, at first, the anxiety and other relative instance were inspected as basic concepts. So the main point of this project extracted in according to consideration of emotional design and recognition of important points. In continue the information about the application concepts in design were presented in help of Interpretative Phenomenological Analysis and scenario based design. These concepts are also a base plan for designing and then were used for criterion in the best design in evaluation. So at the end of the project the final concept is explained and developed.