بررسی اثرات قومیت بر اثر بخشی ارتباطات مراد و مریدی با رویکرد سازمانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44225
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- ندا دهقانی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- ارتباطات مراد مریدی و چگونگی اثرپذیری آن از قومیت مربی و شاگرد، مقوله ایست که در این پایان نامه به آن پرداخته شده است. در سالهای اخیر ارتباطات مراد و مریدی مبنایی برای برنامه های جانشین پروری و برنامه های توسعه مسیر شغلی کارکنان ارائه داده است و هدف از انجام این پژوهش بررسی تعاملات در طی ارتباطات مراد و مریدی است. به این منظور در کدگذاری دادههای حاصل از اعضای نمونه و به عنوان روش تحقیق از شیوه نظریه مبنایی استفاده گردید. دادههای مورد استفاده در پژوهش با استفاده از مصاحبه جمعآوری شده و پس از کدگذاری و تحلیل داده ها مقولات اثر گذار بر اثربخشی ارتباطات مربی و شاگرد به دست آمد. زوج مربی و شاگردهایی که در یک ارتباط مراد و مریدی آکادمیک مشارکت داشتند جامعه مورد بررسی را تشکیل داده و اعضای نمونه از میان زوج مربی و شاگردان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و به شیوه نمونهگیری هدفمند قضاوتی مورد انتخاب قرار گرفتند. نتایج پژوهش با توجه به اظهارات اعضای نمونه و تحلیل داده ها نشان می دهد که تشابه قومی مربی و شاگرد براثربخشتر شدن کارکردهای روانشناختی- اجتماعی ارتباطات مراد و مریدی موثر میباشد. این اثرات به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است. در شیوه مستقیم، قومیت بر احساسات و عواطف دو طرف نسبت به رابطه و طرف مقابلشان در رابطه موثر بوده و در شیوه غیر مستقیم قومیت بر شخصیت و نوع نگرش هر فرد اثر گذاشته و در نهایت ارتباطات را تحت تاثیر قرار میدهد. کلید واژگان: ارتباط مراد و مریدی، مربی، شاگرد، قومیت
- Abstract
- Mentoring relationship is one of the most effective and widely used methods of training and development in organization. This study aimed to find that ethnicity how effects mentoring relationship. Research community is pairs of mentor- protégés that involve in a mentoring relationship. Sample members selected from among faculty of management mentor-protégés in this study, furthermore sample was great in ethnical diversity. Data gathering tool were semi- structured interviews. The authors examine the doctoral student–faculty advisor dyad as a developmental relationship and investigate how ethnicity and perceived similarity are related to doctoral student perceptions of mentoring received. They used qualitative methods of data gathering and data analyzing. Grounded theory was used in data analyzing. For this purpose they sorted the interviews and, and used coding in data analysis. On the base of interviews and participant statements authors found that ethnical similarity is an important factor in relationship effectiveness. They hypothesized that the relationship of similarity with mentoring received would be moderated by duration of the relationship. Specifically, they expected that ethnicity dissimilarity would lead to less mentoring early in the relationship but that such effects would dissipate later in the relationship. Furthermore, the authors predicted that perceived similarity, conceptualized as underlying similarity of attitudes, values, and believes, would be more strongly related to outcomes for longer duration in comparison to shorter duration dyads, although the pattern of means was more complex than originally hypothesized. Key words: Mentoring, Mentor, Mentee, Ethnicity