بررسی رابطه میان حمایت ادراک شده از جانب سازمان (POS) و عملکرد شعب و تعهد عاطفی (AC) کارکنان شعب منتخب بانک ملت در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44114
- تاریخ دفاع
- ۰۳ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- ملیکا شیرمحمدی
- استاد راهنما
- غلامرضا طالقانی
- چکیده
- هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط بین حمایت ادراکشده از جانب سازمان، ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، استمراری و هنجاری) و عملکرد سازمانی است. روششناسی پژوهش: این پژوهش در 64 شعبه یکی از بانکهای بزرگ ایران انجام گرفته است. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر پرسشنامههای استاندارد بود که بین 789 نفر از کارکنان شعب منتخب توزیع و جمعآوری شد. یافتههای پژوهش: تحلیل دادهها همبستگی مثبت بین حمایت ادراکشده از جانب سازمان و تعهد عاطفی و هنجاری را تأیید کرد. با این وجود بین حمایت ادراکشده از جانب سازمان و تعهد استمراری و همچنین عملکرد سازمانی رابطه معناداری مشاهده نشد. تحلیلهای رگرسیون چندگانه رابطه علّی بین حمایت ادراکشده و دو بعد تعهد عاطفی و هنجاری را نشان داد. کاربردهای عملی پژوهش: این پژوهش نقش حمایت از کارکنان را در بالا بردن تعهد عاطفی و هنجاری آنها به سازمان را نشان میدهد. طبق نتایج این پژوهش تلاشهای مدیران برای افزایش تعهد کارکنان به سازمان میبایست بر ارائه حمایت بیشتر به کارکنانشان متمرکز شود. دانشافزایی پژوهش: اول، پژوهش رابطه حمایت ادراکشده از جانب سازمان و هر سه بعد تعهد سازمانی را مورد آزمون قرار داده است. دوم، عملکرد سازمانی به عنوان متغیری که تاکنون در ادبیات بررسی نشده در این پژوهش وارد و رابطه آن با حمایت ادراکشده از جانب سازمان مورد آزمون قرار گرفته است. سوم، این روابط در بافت فرهنگی جدیدی به غیر از کشورهای اروپایی و امریکایی بررسی شدهاند. چهارم، حمایت ادراکشده از جانب سازمان و روابط آن با تعهد و عملکرد در صنعت جدیدی یعنی خدمات بانکداری خرد بررسی و نتایج آن گزارش شده است.
- Abstract
- Purpose- The aim of this research is to deepen the understanding of the relationships between perceived organizational support (POS) and the dimensions of organizational commitment (i.e. affective, normative, and continuance commitment), and to test the relationships between these variables with organizational commitment. Method- This survey study was conducted in a large Iranian bank setting. The sample includes 789 branch employees and the data were collected through standard questionnaires. Findings- The results show that POS is positively and significantly correlated with affective and normative commitment. In contrast to hypotheses no significant relationships were found between POS and continuance commitment and also organizational performance. In addition, the results of multiple regression analyses support the casual link between POS, affective and normative commitment. Practical Implications- This study providing support to the importance of supporting employees in order to improve their affective and normative commitment to the organization. Moreover, the results hold practical implications for managerial interventions focused on promoting commitment to the organization. Originality/value- previous researches were mainly conducted in European and American countries. This study in favor of cross-cultural studies reports the results of a study conducted in Middle Eastern organizational setting. In addition to taking into account three dimensions of organizational commitment, this study explored the relationship between POS and organizational performance as a novel variable in the literature.