عنوان پایان‌نامه

بررسی موقعیت شعب بانک پارسیان از دیدگاه برخورداری از ابعاد مزیت رقابتی و ارائه راهکارهای مناسب



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی موقعیت شعب بانک پارسیان از دیدگاه برخورداری از ابعاد مزیت رقابتی و ارائه راهکارهای مناسب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45734
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    با توجه به اینکه صنعت بانکداری کشور در حال عبور از بازار انحصاری (سیستم بانک های دولتی) به بازار رقابتی(فعالیت بانکها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی) می باشد، موضوع ایجاد مزیت رقابتی از اهمیت خاصی برخوردار است. زمانیـکه صحبت از مـزیت یا عدم مزیت رقابتی به میـان می آید باید منشا پیدایش آن و تئوریهای قابل طرح در این زمینه توجه نمود. در مقوله مزیت رقابتی و منشا پیدایش آن دو تئوری اصلی عبارتند از : تئوری سازمان صنعتی و تئوری منبع مدار که اولی منشا مزیت رقابتی را در خارج و دومی آنرا در درون سازمان جستجو می کند. تئوری منبع مدار و مدلهای مطرح شده در آن اساسا معتقدند که هر شرکتی برای خود صلاحیتهایی را بوجود می آورد که این صلاحیتها بر روی ابعاد چهارگانه مزیت رقابتی آن شرکت (کیفیت، کارایی، نوآوری و پاسخ گویی به مشتریان) تاثیر گذراند که این ابعاد نیز به نوبه خود در ایجاد مزیت رقابتی و تعیین سطح سود شرکتها دخیل هستند. عوامل فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت، نیروی انسانی شاغل در بانکها، تنوع و کیفیت خدمات بانکی، رضایت مشتریان از کارکنان و مطلوبیت محیط داخلی و محل استقرار شعب در بانکداری نوین ابزارهای مهمی هستند که برای جذب مشتریان و برخورداری از مزیت رقابتی از آنها استفاده می شود. این تحقیق با اقتباس نگرشی منبع مدار به منشا پیدایش مزیت رقابتی سعی نموده است موقعیت شعب بانک پارسیان از دیدگاه برخورداری از ابعاد مزیت رقابتی از دیدگاه مشتریان را بررسی کند. بر اساس یافته های تحقیق، مشتریان معتقدند بانک از لحاظ هر چهار بعد اصـلی مزیت رقابتی (کارایی، کیفیت، پاسخ گویی به مشتریان و نوآوری) بالاتر از حد میانگین و پایین تر از حد مطلوب قرار دارد.
    Abstract
    Given that banking industry in the country is passing from the exclusive market (state banks system) to the competitive market (banks and private financial and credit institutions activity), the subject of creating competitive advantage is very important. When it is speak about the competitive advantage or lack of competitive advantage, noticing its origin of emergence and probable theories in this field is essential. The subject of competitive advantage and its source of emergence include two main theories: theory of industrial organization and source circuit theory, that in the first one the origin of competitive advantage is searched out of organization and in the second one it is searched within an organization. Source circuit theory and models discussed in it, fundamentally believe that every company makes their competencies that these competencies influence four dimensions of competitive advantage of the company (quality, performance, innovation and accountability to clients) and these dimensions are also involved in creating competitive advantage and determine the level of corporate profits. Factors in information and communications technology, skill, human resources employed in banks, variety and quality of banking services, customer’s satisfaction from employees and internal environment desirability and location of branches in new banking are important tools which are used to attract customers and have competitive advantage. This research adapted from the source circuit viewpoint to the origin of competitive advantage genesis has tried to review location of Parsian Bank branches from the perspective of having dimensions of competitive advantage from the viewpoint of customers. Based on research findings, customers believe that in the terms of bank all of four major competitive advantages (efficiency, quality, innovation and customer response) are higher than average level and lower than desirable level.