عنوان پایان‌نامه

ارائه الگوهای دت به مطالعه و بهرگیری از کتابخانه در میان چهر های ماندگار و مقایسه آنها با الگوی متناظر برندگان جایزه نوبل



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه الگوهای دت به مطالعه و بهرگیری از کتابخانه در میان چهر های ماندگار و مقایسه آنها با الگوی متناظر برندگان جایزه نوبل" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44237;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 551ک
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    شاهد رشیدی
    استاد راهنما
    نادر نقشینه

    پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای عادت به مطالعه و بهره‌گیری از کتابخانه در میان چهره‌های ماندگار ایران، پایداری این الگوها از کودکی به بزرگسالی و نیز مقایسه الگوها با الگوهای متناظر برندگان جایزه نوبل (1996) انجام شده است. روش پژوهش پیمایش (پرسشنامه) است و نمونه مورد مطالعه شامل برگزیدگان رشته‌های علوم، مهندسی، پزشکی و کشاورزی چهره‌های ماندگار هفت دوره (1380-1387) می‌شود که در تابستان 1388 مقیم ایران بوده‌اند (70 نفر). یافته‌ها حاکی از آنند که نگرش پاسخ‌دهندگان (26 نفر) به مطالعه لذت‌بخش است و احساس می‌کنند در کودکی مطالعه کننده خوبی بوده‌اند. این احساس تا زمان بزرگسالی پایدار مانده و به عبارتی اهمیت مطالعه برای ایشان همیشه بسیار مهم بوده است. دسترسی به کتابخانه در کودکی بسیار کم و محدود به استفاده از کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های شخصی/خانوادگی بوده و آشنایی اولیه با کتابخانه برای بسیاری از ایشان در مدرسه و دانشگاه اتفاق افتاده است. به‌طور کلی نقش کتابخانه‌های عمومی در زندگی ایشان پررنگ نیست. همانند برندگان نوبل، چهره‌های ماندگار مورد مطالعه در کودکی مشتاقانه مطالعه می‌کردند ولی به نظر می‌رسد سهم کتابخانه‌ها در پیشرفت برندگان نوبل (خصوصا پرورش‌یافتگان در آمریکا) بیشتر از چهره‌های ماندگار است. پژوهش‌هایی از این دست می‌تواند به معرفی و شناخت الگوهای حاکم در جامعه علمی ملی و جهانی منجر شود. با توجه به رشد کمی و کیفی کتابخانه‌ها و حرفه کتابداری در ایران، انتظار می‌رود نقش کتابخانه‌ها در زندگی علمی افراد موفق پررنگ‌تر و موثرتر از گذشته باشد.
    Abstract
    The present study examines the reading habits and library use patterns among Iranian Enduring Figures and compare the existing patterns with the relevant patterns among Nobel Laureates (1996). Iranian Enduring Figures in the fields of Science, Technology (Engineering & Agriculture) and Medicine (STM) (2002-2009) living in Iran at the time of study (70 people, during Summer 2009), were surveyed by questionnaire. It was found that, when they were children, the respondents (26 people) enjoyed reading and they considered themselves avid readers, and this attitude persists into adulthood. Reading has been always very important to them. In their childhood, their access to libraries were sparse and limited to school and personal/family libraries. Their first encounter with libraries was at schools and university. The role of public libraries was not significant in their lives. Like the Nobel Laureates they were avid readers but it seems that libraries had influenced more on the Noble Laureates (especially for who educated in the United States) achievement. Through similar studies, patterns of scientific society could be identified nationally and internationally. Libraries in Iran, given their recent improvements, are expected to influence scientific lives of eminent individuals more than before. Keywords: Iranian Enduring Figures, Reading habits, Library use, Information