شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در انتخاب یک بندر تجاری از نظر مشتریان
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45583
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- امجد اشجع اردلان
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- چکیده : درحال حاضرتمامی کشتی های تجاری برای تخلیه یابارگیری محصولات خودبه بنادر تجاری وابسته اند. تصمیم گیران اصلی درصنعت حمل ونقل دریایی با توجه به عوامل بسیارمختلفی یک بندررا برای تخلیه یا بارگیری انتخاب می کنند .با توجه به رشدروزافزون حمل ونقل دریایی درمقیاس های بسیاربزرگ ، این بخش ازصنعت اهمیت بسزایی یافته است و تمامی کشورهای دارای خط ساحلی برای بهره مندی ازاین موهبت خدادادی برنامه ریزی گسترده ای نموده اند . با توجع به تاثیرات شگرف رونق بنادر برسایر بخشهای اقتصادی کشور ، لزوم کسب سهم مناسب ازاین صنعت احساس می شود . کشورایران باوجود خط ساحلی گسترده در شمال وجنوب ، نتوانسته است سهم مناسبی ازتخلیه وبارگیری فعال دربنادر جهان را به خود اختصاص دهد. بررسی عوامل موثربرتصمیم گیری مشتریان بنادر می تواند برای رفع این معضل اطلاعات مناسبی را فراهم سازد . این تحقیق نیز باهمین هدف انجام وبا مراجعه به سه دسته اصلی ازمشتریان بنادر (صاحبان کالا ، نمایندگی های کشتیرانی وخطوط منظم کشتیرانی ) تلاش شده تاعوامل موثر برتصمیم آنان شناسایی شود . به همین منظورپرسشنامه ای حاوی 30 شاخص (طراحی شده با طیف لیکرت پنج گزینه ای ) که محقق آنها را برتصمیم مشتریان تاثیرگذار دانسته بود دراختیار 90 نفر ازمشتریان بنادرقرارگرفت . پس از تکمیل پرسشنامه هافرضیات سه گانه تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون tstudent موردبررسی قرارگرفت ومشخص شدکه هم ازنظر کلیه پاسخگویان و هم ازنظر تک تک گروه های سه گانه مشتریان عوامل زیربنایی بنادر ، عوامل اقتصادی وعوامل مدیریتی ،اداری وپشتیبانی برتصمیم مشتریان هنگام انتخاب بنادر تاثیر گذارند . برای بررسی دفیق تر ، تاثیرهرکدام ازسولات تحقیق نیز مورد بررسی قرارگرفت ومشخص شد که بجز دوعامل نزدیک بودن به فرودگاه وارایه خدمات رفاهی مناسب دربنادر ، سایرعوامل به میزان قابل تجهی برتصمیم مشتریان تاثیر گذارهستند . در انتها نیز بااستفاده ازآزمون فریدمن یکسانی اهمیت عوامل تاثیرگذار بررسی شده است .
- Abstract
- abstract currently ; all commercial ships for dischargeing or loading their products are related to the commercial ports . Principal decision markers in a transportional industry choose a discharging or loading port based on different factors and criterias . Considering the daily growth in maritime transport in very large scales ; this section of hndustry has been important therrfor all coastline countries for using this God blessing have planned extensively . Regarding wonderful effects of ports development on other economic sector ; requirement for aacquiring appropriate share of this hndustry is felt . Iran ; despite extensive coastline in the north and south ; hasnot been able to allocate an appropriate share of the global loading and unloading deals . Survey on factors that affectingon ports customer decision making can provide appropriate information to solve this problem . Reffering to three main categorise of ports customers ( cargo owners ; shipping agencis and regular shipping lines ) ; this study is done for identifing factors that effect on customers decision . For this purpose ; a questionnaire containing 30 indicators ( base on likert spectrum desing ) wihch can influence on customers decision ; were given 90 customers . After completion of questionnaires ; three hypothesis were analyzed using SPSS software and tstudent test . it was found that managing administrative and supporting factors ; influence on customers decision when they choosed ports . This conclusion is based on all respondent answers and three groups of customers answers verified it too . For detail investingation ; effect of each of the research questions was studied and it was found that all factors have significant effect on customers decision excpt Two factors included proximity to ports and walfare service of ports . at the end ; importance of infoluential factors was investigated by using of friedman tesy .