عنوان پایان‌نامه

راه کارهای توسعه صادرات شیشه بسته بندی مواد غذایی به کشورهای همسایه ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "راه کارهای توسعه صادرات شیشه بسته بندی مواد غذایی به کشورهای همسایه ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45603
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸

    با توجه به جهانی شدن بازارها و افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی، هیچ سازمانی در جهان امروز نمی‌تواند بی توجه به معادلات جهانی به کار خویش ادامه دهد. این تحقیق با هدف بررسی راهکارهای توسعه صادرات شیشه‌های بسته‌بندی مواد غذایی در کشورهای همسایه انجام شده است. شناسایی دلایلی که موجب موفقیت در بازارهای صادراتی این محصول می‌شود موضوع این تحقیق بوده است. به همین منظورابتدا عوامل موثر بر عملکرد صادراتی و مدلهای ارائه شده توسط صاحبنظران این رشته مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید درصد قابل توجهی از عوامل ذکر شده در مدلها مشترک می باشد. بر این اساس با توجه به کالای انتخاب شده وبا استفاده از مدلهای موجود ودر نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی کشور های همسایه وشرایط حال حاضر کشورمان که در آن عوامل غیر قیمتی ( مفاهیمی چون کیفیت ، بهره وری ،رقابت پذیری ونوآوری) نهادینه نشده وعوامل قیمتی (نرخ ارز، سیاستهای ارزی وپولی و....) نقش موثر وغیر قابل انکاری در عملکرد شرکتها دارد، مدلی توسط محقق پیشنهاد گردید. سپس پرسشنامه‌ای در سه بخش بر اساس شاخصهای موجود در مدل طراحی و در اختیار اعضای نمونه آماری قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه‌‌ها و ورود داده‌های آن به کامپیوتر، فرضیات تحقیق با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون t-student مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که از نظر پاسخگویان تمامی متغیرهای تعیین شده در قالب فرضیات، به جز عامل تقسیم بندی دقیق بازار، برای موفقیت دربازارهای صادراتی این محصول مورد تائید قرارگرفته است.
    Abstract
    According to the universalizing markets and increasing competition in universal markets, no organization in the today world could continue to work careless to the world equation. This research has been applied with the aim of consideration of the solutions of foodstuffs packaging glass export development in the neighboring countries. The subject of this research is recognizing of reasons lead to success of this product in the export markets. So at the beginning, the effective factors in export function and the presented models have been considered by the experts of this field and it was cleared that the large amounts of the mentioned factors in models are common. So according to the selected good and by using the existing models and considering the differences of cultural, social, economical and political of neighboring countries and the current conditions of our country in which non price factors (the concepts as quality, productivity, accepting competition and innovation) have not widespread and price factors (foreign exchange rate, money and foreign exchange policies and…) have effective role and non denial in the companies function, a model was proposed by a researcher. Then a questionnaire was designed in three sections according to the current indicators in model and was given to the statistics members. After fulfilling the questionnaires and entrance of its data to computer, the research theories were considered by SPSS software t-student test and it was cleared that by the view of answer tellers that all the determined variables in the form of theories, except the exact dividing factor of market have been approved for success in export markets for this product.