عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی عوامل بازاریابی موثر بر صادرات فولاد ایران از دیدگاه بازاریابی تجاری - صنعتی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و رتبه بندی عوامل بازاریابی موثر بر صادرات فولاد ایران از دیدگاه بازاریابی تجاری - صنعتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46991
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    چکیده فولاد به عنوان صنعتی پیشرو ،نقش اساسی در اقتصاد ملی و رفاه جوامع دارد . بنابر این توسعه این صنعت عاملی اثر بخش در توسعه سایر بخش های اقتصادی، صنعتی ، علمی و اجتماعی کشور می باشد و در ساختار تمام کشورها فولاد یکی از محصولات اصلی بشمار می رود بطوریکه تولید و مصرف آن یکی از معیارهای قطعی ارزیابی موفقیت اقتصادی و صنعتی و درجه توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می رود .میزان تولید فولاد در هر کشور بستگی به وجود مواد اولیه ، مواد کمکی ، فناوری ، نیروی انسانی لازم و زمینه های فروش دارد.با توجه به اینکه امروزه برای تولید این کالای استراتژیک ، روشهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد ، انتخاب یک روش اقتصادی که با منابع کمکی تولید نیرو(انرژی) در کشورمان متناسب باشد از اهمیت فراوانی برخوردار است.به عنوان مثال در کشور نفت خیز ما گاز طبیعی به عنوان یک منبع عظیم و در دسترس وجود دارد که باید از این منبع تولید نیرو در فرآیند تولیدات صنعتی از جمله صنعت فولاد استفاده گردد.همچنین وجود بازار بزرگ مصرف بخش صنایع و کشاورزی از عواملی است که در تعیین میزان تولید هر کشور از جمله کشور ما موثر می باشد ، بخشی از این بازار ، بازار داخلی است که با توجه به روند توسعه اقتصادی کشور رو به گسترش خواهد بود.اما تصاحب سهم قابل توجهی از بازار خارجی کالا نیز از اهمیت ویژه ای در رشد میزان تولید برخوردار است در تحقیق حاضر از روش توصیفی برای گردآوری داده ها استفاده شده است و چون جامعه محدود بود بنابراین از روش سرشماری استفاده گردید و سپس به کمک توزیع پرسشنامه داده های مورد نیاز جمع آوری گردید. یافته ها و نتایج پژوهش سهم و میزان تاثیر مواردی چون عناصر آمیخته بازاریابی( شامل قیمت تمام شده ، محصول ، ترفیع و توزیع) ، رعایت استانداردهای کیفی و کیفیت فولاد تولیدی ، انعطاف پذیری عرضه کنندگان در شرایط فروش و ارتباطات بازاریابی را بر افزایش صادرات فولاد ایران نشان داد . در پایان این تحقیق پیشنهادات کاربردی جهت افزایش و توسعه صادرات صنعت فولاد کشور نیز ارائه گردیده است.
    Abstract
    The Steel manufacturing industry has a principal role in the national economy and welfare of society in each country. Therefore, growth of this industry is an efficient factor for developing of other industrial and economic sections in each country. Steel is one of the main products in all countries since its manufacturing and consuming are key indicators for assessing and evaluating of the economic and industrial performance of countries. The production rate of steel depends on raw and auxiliary materials, required technologies and human resources, as well as marketing. There are different methods to manufacture this strategic product; however, the selection of an economic method of production is significant for manufacturers. For instance, Iran has the biggest natural gas resources after Russia. Thus, the enormous available resources should be used for industrial production processes such as the steel industry. Steel products have a huge consumption market in industrial and agricultural segments in most countries as well as our country. Consumption markets are the main criterion for the production rate of products in various industries. Generally, there are two consumption markets for steel products in Iran: national and international. The national consumption market is growing due to increasing of the economic development of our country. In case of the international consumption market, it is important to obtain considerably this consumption market as it has significant impact in the production rate development. The aim of this research is to investigate and identify those efficient elements that influence on the export rate as well as production rate of steel products in the steel industry in Iran. In this research the descriptive approach is used to collect and analyse data. Due to the limited population, the frequently approach is applied. All required data are collected using questionnaires. Findings and results illustrate the portion of influential fac