ارزیابی استراتژی تعیین ارزش کالاهای وارداتی در گمرک ایران و ارتباط آن با میزان قاچاق درآمد گمرکی و رضایتمندی واردکنندگان کالا
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45093
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- محترم السادات واقفی اسفیدانی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- موضوع این تحقیق ارزیابی استراتژی تعیین ارزش کالاهای وارداتی در گمرک ایران و ارتباط آن با میزان قاچاق، درآمدگمرکی و رضایتمندی واردکنندگان کالا است که براساس آن مسئله قابل طرح این است که علت اصلی کم اظهاری، عدم رضایت مراجعین و پایین بودن درآمد واقعی گمرک چیست. آیا درآمد گمرک میزانی است که در هر سال پیش بینی آن می رود، هدف ما شناسایی مشکلات فرایند ارزش گذاری کالا با تکیه بر اصول تعیین ارزش طبق مواد قانونی مرتبط با ارزش کالا در GATT است. روش گردآوری اطلاعات توزیع پرسشنامه بین کارشناسان تعیین ارزش کلیه گمرکات و ستاد و ارباب رجوع گمرکات کشور بود که بر این اساس دو نوع پرسشنامه با سؤالاتی نسبتاً مشابه و بعضاً مصاحبه با کارشناسان و ارباب رجوع انجام گرفت. برای انجام این تحقیق هشت فرضیه و 28 سوال برای ارباب رجوع و هفت فرضیه و 29 سوال برای کارشناسان ارزش تنظیم گردیده است. از هشت فرضیه ارباب رجوع، هشت فرضیه پذیرفته و از میان هشت فرضیه کارشناسان، شش فرضیه تأیید شد. پدیده قاچاق بسیار حساسیت برانگیز بوده و ما نمی توانستم سؤالات مشهودی مطرح کنم، از طرفی چون کارمندان را ذیمدخل نمی دانستم از طرح سؤال و فرضیه در موردشان خودداری کردم، نظر غالب پژوهشگر سخت بودن قوانین و ارتباط آن با افزایش کم اظهاری بود که نتیجه همین را نشان داد. روش تحقیق اکتشافی و در هدف کاربردی است ولی برای تحلیل موانع از روش تحقیق توصیفی استفاده شد. شیوه گردآوری اطلاعات مصاحبه، پرسشنامه در دو نوع کارکنان و ارباب رجوع و از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده، روش آزمون فرضیات آزمون t تک نمونه ای One sample t-test بوده است. پیشنهاد برای سازمان بالا بردن سطح علمی کارشناسان ارزش و کلاسهای توجیهی برای ارباب رجوع است که با قوانین GATT آشنا شده تا کمتر تمایل به تخلف داشته باشند. از کارشناسان مجرب ارزش گمرک در سفارتخانه های جمهوری اسلامی، خصوصاً کشورهایی که مبادلات تجاری بیشتری داریم، استفاده شود که قبل از ورود کالا به ایران ارزش کالا کنترل شود و سپس ثبت سفارش با مهر تأیید نماینده گمرکی در مبدا، صورت پذیرد.حمایتهای تعرفه ای خاص برداشته شود و موانع تعرفه ای انگیزه کم اظهاری را بالا نبرد. گمرک ایران همیشه on line بوده و سریعاً بتواند ارزش اظهارکننده را کنترل نماید. از طرفی افزایش مآخذ برخی کالاها با صلاحدید وزارتخانه های م
- Abstract
- Subject of this research is "to evaluate of the value determination strategy of imported goods in I.R.I Customs and Relation to smuggling,Customs income and importers satisfaction" So the question is that what are main causes for low-allegation, lack of satisfaction and low actual income of the Customs, whether that amount is equal to forecasted one or not? Our goal is to identify problems on goods value determination according to the principles of value determination in the GATT. The data is collected by distributing questionnaire among the value determiner experts and clients of all country`s Customs based on the two types of questionnaires with relatively similar questions and some interviews with experts and clients. For this study 8 hypotheses and 28 questions for clients and 7 theories and 29 questions for experts has been set. 8 hypotheses from clients and 6 theories from experts were confirmed. As Smuggling is very sensitive phenomenon, we could not raise obvious questions. On the other hand, since employees are not beneficiary in this matter, they were not been asked for hypotheses and questions. Dominant view of the researcher was hard laws and its relationship with increased low-declaration, which the result showed the same. Research method is exploratory and somewhat functional. But, for analyzing of obstructions descriptive research method was used. Hypothesis test method was “one sample t-test”. Proposal for the organization to raise knowledge level of assessment experts and clients classes that GATT rules should be taught to be less willing to infringement. Using Customs value experts, especially in Iran`s embassies in countries which have more trade with Iran. Worth of goods should be control before entering and visit confirmed order registrations by origin Customs agents. Support for special tariffs should be removed and obstructions which are incentive for low-declaration should not be raised. Iran Customs should be online and