عنوان پایان‌نامه

موسسه تحقیقاتی - پژوهش علوم پیشرفته ساختمانی ( معماری پایدار بر اساس علم بیو نیک)



    دانشجو در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "موسسه تحقیقاتی - پژوهش علوم پیشرفته ساختمانی ( معماری پایدار بر اساس علم بیو نیک)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تکنولوژی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8196;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44656
    تاریخ دفاع
    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹
    دانشجو
    نیما آگیش
    استاد راهنما
    حشمت اله متدین

    پیدایش و پیشرفت تکنولوژی با شروع عصر مدرن در کنار امکانات و تسهیلاتی که برای بشر بوجود آورده مشکلات خاص خود را نیز در پی داشته است. محیط مصنوع ساخت بشر اثرات منفی بسزایی را بر روی محیط طبیعی، اقتصاد، سلامت و بهره وری داشته است.دسترسی به تکنولوژی های جدید بشر را قادر به مصرف بی رویه برای ایجاد آسایش برای خود کرده است. در پروژه ای که ارائه می شود سعی بر این است تا شیوه ای از معماری ارائه شود تحت عنوان معماری پایدار که با توجه به یافته های علم بیولوژی طراحی می شود. طراحی پایدار بطور اساسی می تواند این تاثیرات منفی را کاهش و یا حتی کاملا ار بین ببرد. علم بیولوژی در زمینه مطالعه طبیعت و نحوه عملکرد و خصوصیات ”موجودات زنده” فعالیت می کند. از آنجا که ساختمان برای انسان که ”موجودی زنده” میباشد ساخته می شود باید خود نیز ”زنده” باشد و نیازهای آن را برطرف کند اهدافی که در این پروژه دنبال می شود: . استفاده از تکنولوژی های موجود در به صرفه کردن مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیطی؛ . استفاده از بایو متریال ها و مصالح کم ضرر برای محیط طبیعی؛ . استفاده از سیستم های ساختمانی سازگار با معماری پایدار؛ . ایجاد معماری پاسخگو به شرایط مختلف محیطی برای ایجاد آسایش کاربران- معماری هوشمند. پروژه پیشنهادی، ساختمانی می باشد که کاربری آن مجموعه ای ترکیبی مشتمل بر کاربری های اداری، پژوهشی و آموزشی می باشد. بخش اداری ساختمان شامل فضاهای اداری مورد نیاز برای این مجموعه خواهد بود. در کنار تحقیقاتی که در این ساختمان انجام می گیرد، بخش دیگری نیز وجود دارد که وظیفه آموزش را بر عهده دارد. سعی بر این است تا در این ساختمان از فن آوری های نوین در این زمینه استفاده شود و فرم خارجی و داخلی این ساختمان و ایده ها و تکنولوژی های به کنار رفته در طراحی این ساختمان بتواند خود جنبه آموزشی داشته باشد.
    Abstract
    Research Institute of Advanced Building Sciences (Sustainable Architecture on the Basis of Bionics) Emergence and propagation of technology with the inception of modern era, beside of its services and facilities for human, it has had its special problems with itself. The built environment has had profound and often negative impacts on the natural environment, economy, health, and productivity. Access to new technologies has enabled us to become wasteful for our own comfort In the rendered project, it’s going to be endeavored to propose a technique of architecture on sustainable architecture on the basis of biology science. Sustainable design and construction practices, can substantially reduce or eliminate these negative environmental impacts. The science of biology studies the nature, functions, and properties of “live creatures”. Since a building is being built for a human as a “live creature” it must itself be “live” and respond, and surmount the man needs. Ideas which are going to be applied to this project are: • Implementation of available technologies in order to reduce nonenvironmentalfriendly energy consumption to reduce environmental pollution; • Implementation of bio-materials, and harmless materials to the nature; • Implementation of construction systems suitable to sustainable architecture; • Creating a responsive architecture to changing circumstances to enhance comfortability for occupants – smart architecture. The proposed project is going to be a building that it’s functions comprises of a complex of official, research and educational ones. In official sector the needed offices for this purpose are located. Beside the researches that are being done in this complex, another sector with the duty of education exists. It is going to be endeavored that new technologies being applied on this building and exterior and interior form and applied ideas and technologies in the design of the complex have educational featur