عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ابعاد بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم گیری خریداران شامپوهای تولید داخل
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44440
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- الهام ابراهیمی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- قصد خرید مصرف کننده بستگی به درک مشتری از میزان برآورده شدن انتظاراتش از طریق استفاده از محصول دارد. ولی این مسئله در مورد محصولاتی که مصرف کننده به سرعت اقدام به خرید آنها می کند ، متفاوت است. .در مورد این قبیل محصولات ، قصد خرید مصرف کننده بستگی به میزان برقراری ارتباط در نقطه فروش دارد. بسته بندی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تصمیم خرید در نقطه فروش می باشد به گونه ای که به جزء لاینفک فرآیند فروش مبدل می گردد. درک مصرف کننده از ماهیت محصول از طریق عناصر ارتباطی بسته بندی بر انتخاب وی اثرگذار است و این کلید موفقیت بسیاری از استراتژی های بازاریابی است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر ویژگی های مختلف بسته بندی با در نظر گرفتن اثر دو متغیر فشار زمانی و سطح درگیری، روی تصمیم خرید مصرف کنندگان می باشد. این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. به کمک آزمون های آماری علامت،رتبه بندی فریدمن،من-ویتنی،کروسکال –والیس و تحلیل واریانس دو عاملی داده ها پردازش شد .نتایج آزمونها بیانگر تأثیر عوامل بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم خرید مصرف کننده می باشد. رتبه بندی عوامل نشان می دهد که اولویت عوامل اطلاعاتی در شرایط عادی و اولویت عوامل بصری در شرایط فشار زمانی بیشتر است.هم چنین تأثیر متغیرهای اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم خرید افراد با سطح درگیری بالا و اثر متغیرهای بصری بر تصمیم خرید افراد با سطح درگیری پایین با محصول ،بیشتر است.
- Abstract
- Consumer intention to purchase depends on the degree to which consumers expect that the product can satisfy their expectations about its use. , but it differs for fast moving consumer goods(FMCGs).In the case of these products intention to purchase is determined by what is communicated at the point of sale. Packaging is one of the most important factors in purchase decisions made at the point of sale , where it becomes an essential part of the selling process. How consumer perceive the subjective entity of products, as presented through communication elements in the package, influences choice and is the key to success for many food products marketing strategies. this research follows influence of different packaging elements by considering the effect of time pressure and levels of consumer’s involvement on purchase intention. This is a descriptive and survey research and collection of data has been done by standard questionnaire. Data analysis was done by statistical tests named Sign test, Friedman ranking test,Mann-whitney test,Kruscal-wallis test and Two way Analysis of variance test. The results indicate the influence of different visual and informational elements on consumer purchase intention. the ranking of factors in different situation shows the priority of informational elements in normal situation and priority of visual elements under the time pressure. Also The influence of informational package elements on choice is stronger when consumers have high levels of involvement with the product, and The influence of visual package elements on choice is stronger when consumers have low levels of involvement with the product.