عنوان پایان‌نامه

ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه تهران جهت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش با ارائه یک مدل مفهومی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه تهران جهت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش با ارائه یک مدل مفهومی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46571
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    مریم عباسی
    استاد راهنما
    محمد موسی خانی

    از آنجا که دانشگاهها در صدر سازمانهای تولید کننده دانش می باشند و دانش هم مانند سایر منابع سازمان نیازمند مدیریت است، انتظار می رود که دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر، جهت کسب مزیت رقابتی، در امر مدیریت دانش و استقرار سیستم های مربوط به آن پیشقدم باشد. پیش نیاز این پیشقدمی ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه برای استقرار مدیریت دانش است، چرا که بدون این ارزیابی و برطرف نمودن کاستیها و ضعف ها، امکانی برای موفقیت وجود نخواهد داشت. بنابراین در این پژوهش پس از شناسایی عوامل توانمندساز مدیریت دانش و نیز مدل های آمادگی پیاده سازی مدیریت دانش، عوامل و شاخص های ارزیابی آمادگی سازمانی برای پیاده سازی مدیریت دانش در هر دو زمینه فردی و سازمانی استخراج شد، سپس این عوامل و شاخص ها برای ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران در معرض اظهارنظر صاحب نظران این دانشگاه قرارگرفت و وزن عوامل و شاخص های تائید شده محاسبه گردید. در نهایت آمادگی دانشگاه تهران برای پیاده سازی مدیریت دانش با شاخص های تأیید شده، مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس وضعیت آمادگی آن پیشنهاداتی جهت تقویت نقاط ضعف ارائه شد.
    Abstract
    Since the universities are top of knowledge-producing organizations and knowledge needs management like other resources, it is expected that the University of Tehran as a mother’s university, for competitive advantage in the deployment of knowledge management and related systems should be a pioneer. Prerequisite for this initiative is to evaluate readiness for knowledge management implementation, because without making assessment and resolve deficiencies and weaknesses, there is no possibility for success. Therefore, this study identified knowledge management enablers and readiness models to evaluate organizational readiness for knowledge management implementation in both organizational and individual factors point of view. Then these factors and indicators were commented by experts of tehran University and were computed weight of approved factors and indicators. Finally, Tehran University Preparation for implementation of knowledge management considering the approved criteria, were evaluated and based on the related readiness status, recommendations was presented to strengthen weaknesses.