ررسی رابطه هزینه با پیشرفت تحصیلی در مدارس راهنمایی شهرستان بابک
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44496;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1499ع
- تاریخ دفاع
- ۱۷ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- حجت حسنی ندیکی
- استاد راهنما
- ابوالقاسم نادری روشناوند
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه هزینه ها با پیشرفت تحصیلی مدارس راهنمایی شهرستان شهربابک در سال تحصیلی ?? ـ ?? است. این پژوهش از نوع پژوهش¬های توصیفی ـ همبستگی است، که داده¬های مورد نیاز با مراجعه به دفاتر حسابداری، سنجش و ارزشیابی و برنامه¬ریزی و بودجه اداره آموزش و پرورش شهرستان شهربابک گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش مدارس راهنمایی شهرستان شهربابک است که شامل ?? مدرسه می باشد. در تحلیل داده¬ها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون¬¬های آمار استنباطی نظیر آزمون t گروه¬های مستقل برای ارزیابی برابری میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس دولتی ـ غیرانتفاعی، روستایی ـ شهری و دخترانه ـ پسرانه، و ارزیابی برابری میانگین هزینه سرانه دانش آموزی مدارس دولتی ـ غیرانتفاعی، روستایی ـ شهری و دخترانه ـ پسرانه و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین هزینه سرانه دانش آموزی و پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. به علاوه از رگرسیون چندگانه جهت تعیین قدرت پیش¬بینی کنندگی متغیر¬ها استفاده شد. یافته¬های تحلیل نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس دولتی ـ غیرانتفاعی، روستایی ـ شهری و دخترانه ـ پسرانه تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون t گروه-های مستقل نشان داد بین میانگین هزینه سرانه دانش آموزی مدارس دولتی و غیرانتفاعی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین میانگین هزینه سرانه دانش آموزی مدارس شهری ـ روستایی و مدارس دخترانه ـ پسرانه تفاوت معناداری وجود ندارد. ضمن اینکه بین هزینه سرانه دانش آموزی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود نداشت. علاوه بر این در پنج مدل رگرسیون چندگانه، در مدل اول نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هزینه سرانه دانش آموزی قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی نیست، در مدل دوم متغیر¬های هزینه سرانه دانش آموزی و پیشینه تحصیلی وارد مدل شدند که 78/? واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلی را تبیین می¬کردند؛ در مدل سوم متغیرهای جنسیت، منطقه، نوع مدرسه، سابقه و مدرک دانشگاهی وارد مدل شدند که 55/? تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی توسط این عوامل تبیین می¬شد. در مدل چهارم متغیر¬های هزینه سرانه، پیشینه تحصیلی، جنسیت، منطقه و نوع مدرسه وارد تحلیل شدند که 81/? تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی توسط این عوامل تبیین می¬شد. در مدل پنجم متغیرهای نوع مدرسه، جنسیت، منطقه، مدرک دانشگاهی، سابقه، پیشینه تحصیلی، مشارکت مردمی و سرانه خالص (بدون احتساب مشارکت مردمی) وارد تحلیل شدند که 82/? تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی توسط این عوامل تبیین می¬شد. در مدل دوم پیشینه تحصیلی دانش آموز، در مدل سوم جنسیت و منطقه، در مدل چهارم پیشینه تحصیلی دانش آموز و در مدل پنجم نیز پیشینه تحصیلی دانش آموز با اطمینان ??/? قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی بودند. واژه¬های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، هزینه¬ها، مدارس راهنمایی.
- Abstract
- The main purpose of this study was to evaluate the relationship between costs and academic achievement in secondary schools of shahrbabak city in the academic year 2007-2008. This study is of descriptive-correlative type, the required data has been collected by referring to the accounting, measurement and evaluation and program planning and budget offices of the Department of Education in shahrbabak city. The statistical society is the secondary school of shahrbabak city, including 39 schools. In data analysis descriptive statistics and inferential statistics such as t-test of independent groups for evaluation of the equality mean achievement government-nongovernment, rural-urban and girls-boys school students and evaluation costs equal average per capita of government-nongovernment, rural-urban and girls-boys school students has been used. The Pierson’s correlation coefficient has been used for considering the relation between per capita costs of students and academic achievement. In addition, multiple regressions are used to estimate the prediction power of the variables. Results analysis showed that academic achievement among students of government-nongovernment, rural-urban and girls-boys schools shows no significant difference. Results of the t test of independent groups showed that significant difference between the mean per capita cost of government and nongovernment school students exists. The results also showed that there is no significant difference between the mean per capita cost of rural-urban and girls-boys school students. As well there was not a meaningful relation between the cost per capita and academic achievement. In addition, there were five multiple regression models, in the first model, the obtained results indicate that per capita cost of student cannot give an accurate prediction of academic achievement, in the second model variable per capita cost of student and academic backgrounds were introduced into the model which showed a 78% variance of academic achievement; in the third model variables of gender, region, type of school, background and university degree were introduced into the model and 55% of the changes related to academic achievement is explained by these factors. In the fourth per capita cost, educational background, gender, region and school type variables were introduced into the model which 81% of changes related to academic achievement is explained by these factors. In the fifth model variables of school type, gender, region, university degree, experience, educational background, people aid, and per capita net aid (excluding aid people) were analyzed in which 82% changes related to academic achievement is explained by these factors. In the second model student background, in the third model gender and region, and in the fourth model student background and gender and in fifth model academic background of student were able to predict academic achievement with 95% certainty. Keywords: academic achievement, costs, secondary schools.