بررسی رابطه بین اصالت دانشگاهی و بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد
- رشته تحصیلی
- علوم کتابداری و اطلاع رسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44125;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 549ک
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدیه السادات حیدری
- چکیده
- هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین اصالت دانشگاهی (محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی) و بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد طی سالهای 1990تا 2008 میلادی است. در این پژوهش کاربردی از روش پیمایشی استفاده شده و فنون علمسنجی نیز به کار گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تعداد مقالههای منتشر شده توسط اعضای هیات علمی فارغالتحصیل دانشگاههای داخل کشور بیشتر از مقالههای منتشر شده توسط فارغالتحصیلان خارج کشور است (به طور متوسط به ازای هر فارغالتحصیل داخل کشور، 84/8 مقاله و به ازای هر فارغالتحصیل خارج از کشور 33/4 مقاله). تعداد کل استنادها به مقالههای منتشر شده توسط اعضای هیات علمی فارغالتحصیل دانشگاههای داخل کشور نیز بیشتر از فارغالتحصیلان خارج کشور است. به طور متوسط به هر مقاله که توسط فارغالتحصیلان داخل کشور منتشر شده، 86/5 استناد و به هر مقاله فارغالتحصیلان خارج کشور، 57/6 استناد شده است. یعنی اگرچه تعداد استنادها به فارغالتحصیلان خارج کشور کم بوده است، ولی با توجه به تعداد مقاله منتشر شده از سوی هر دو گروه میتوان گفت مقالههای فارغالتحصیلان خارج از کشور از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد از نظر کمیت، بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی فارغالتحصیل داخل کشور بیشتر از فارغالتحصیلان خارج از کشور است در حالیکه از نظر کیفیت، فارغالتحصیلان خارج از کشور، جایگاه بهتری دارند.
- Abstract
- The purpose of this survey is to study the effects of Academic Origin on research productivity of faculty members of Yazd University (1990-2008). Scientometric was the method used to analyze this research. The research population included faculty members of Yazd University whose papers (i.e., article, proceedings paper, editorial material, correction & letter) have been indexed in the ISI Web of Science database, during 1990-2008. Results indicated that 67.62 percent of the research products is composed of graduates in Iran, and 32.38 percent consists of graduates from other countries. Results also show that graduates from in-house university have about 6.57 citations per research products and graduates from other countries have about 5.86 citations per research products. These findings indicate that the quantity of research productivity of graduates from in-house university is more than graduates from other countries, while the quality (number of citation) is less.