عنوان پایان‌نامه

خوشه بندی استان ها شاخص های تاثیرگذار بر توسعه بازار بیمه عمر و تعیین اهمیت نسبی شاخص ها در هریک از گروه های استانی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "خوشه بندی استان ها شاخص های تاثیرگذار بر توسعه بازار بیمه عمر و تعیین اهمیت نسبی شاخص ها در هریک از گروه های استانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43854
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    منصور مومنی

    با توجه به ¬این که بیمه به خصوص بیمه عمر، در ایجاد امنیت اجتماعی و آسایش روحی و روانی انسان¬ها بسیار موثر می¬باشد و ازطرفی اهمیت و تاثیر این بخش از حوزه صنعت بیمه در اقتصاد جامعه، برای کسی پوشیده نیست، پژوهشگر تلاش خود را بر این مبنا قرار داد که به بررسی و ارزیابی یکی از مشکلات در این زمینه بپردازد و با استفاده از مطالعات و بررسی نظرات کارشناسان خبره صنعت بیمه گامی هرچند کوچک در این راستا بردارد ، با بررسی¬های انجام شده مشخص شد، که یکی از مشکلات این بخش از صنعت بیمه نبود شناخت کافی از بازار بیمه عمر می¬باشد، که عدم آگاهی باعث شده که مدیران بدون توجه دقیق و مناسب به ابعاد مختلف بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن و نیز بدون توجه به نیاز مشتریان خود به شکل یکسان با این بازار گسترده برخورد نمایند که از آن جمله تعیین حق بیمه های یکسان بیمه های عمر در مناطق مختلف کشور می باشد. که این مسئله یعنی تفاوت قائل نشدن بین مناطق مختلف برای بازاریابی در جهت توسعه بازار بیمه عمر می¬تواند اثرات مخربی در توسعه این صنعت اجتماعی- اقتصادی ایجاد نماید. به ¬همین دلیل محقق برآن شد که با طی مراحل زیر اقدام به ارائه راهکاری در این رابطه نماید، این مراحل به شکل مختصر بدین گونه است که، با توجه به موضوع مورد بررسی ابتدا به بیان نقش و اهمیت بیمه و به¬خصوص بیمه¬ی عمر و سیر تطور آن در تاریخ بشر و ایران و نیز علل عدم رشد و تکامل ‌این صنعت در کشور¬مان پرداخته می¬شود. چگونگی تعیین اهمیت نسبی شاخص های اثرگذار بر توسعه بازار بیمه عمر در مناطق مختلف کشور در جهت توسعه بازار بیمه عمر در هریک از این مناطق سوال ‌اساسی این تحقیق می باشد در واقع هدف نهایی به دست آوردن راهکارهای علمی تر در جهت توسعه بازار بیمه عمر متناسب با نیازهای مشتریان در مناطق مختلف کشور و در نهایت ایجاد رضایت در ذی نفعان بیمه عمرمی باشد واز طرفی تعیین اهمیت نسبی شاخص ها در مناطق مختلف می تواند در تعیین استراتژی های بازاریابی متناسب با مناطق موثر واقع شود. شیوه کار بدین صورت بوده است که، درابتدا با بهره¬گیری ازمطالعات پیشین به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر بازار بیمه عمر پرداخته و سپس با استفاده از سرشماری از مدیران خبره بیمه عمر7 ¬شرکت پر سابقه بیمه در زمینه بیمه عمر در تهران نظرخواهی انجام شد و سپس شاخص¬های موثرتر بر توسعه بازار بیمه عمرشنا
    Abstract
    One of the problems in insurance industry in Iran is that there is not enough knowledge of life insurance market and insurance companies consider it as a similar market over different region of Iran. In other words, not distinguishing among various regions on a nation-wide scale can create devastating impacts on developing of this industry. Therefore, the object of this research is to find a solution for this problem by clustering the market and also determining the relative importance of the effective factors on life insurance in order to develop life insurance market suited to customers' needs in different regions through the country.First, this research has identified factors and indicators which has effect on life insurance market using previous studies in its related literature.Then, 7 expert managers of all 7 experienced companies working in life insurance industry in Tehran has been asked to determine more effective ones amonge indicators among that indicators on developing life insurances market. Due to the vast extent and the diversion of this market, first based on these more effective indicators, this market has been clustered in equal groups. And in the next step, this research has determined the importance of each of these effective factors and indicators through referring to the managers of Iran Insurance Company's excellent branches in each of these clusters all over the country provinces using pair-comparison questionnaires. Then each of clusters have a different importance indicators.