عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان های دانش محور (مورد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان های دانش محور (مورد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45373
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    یگانه مددی
    استاد راهنما
    امیر مانیان

    در دنیای کنونی اطلاعات با ارزش ترین دارایی هر سازمانی محسوب می شود به نحوی که اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای سازمان ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه ی آن احساس می شود. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات دراثر بخشی سازمان های دانش محور می باشد. متغیر مستقل در این تحقیق فناوری اطلاعات و متغیر وابسته اثربخشی است. نوع تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بوده که تعداد 60 نفر به عنوان نمونه آماری در این تحقیق شرکت کردند. اغلب ابزار جمع آوری اطلاعات در این نوع تحقیق پرسشنامه می باشد و تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS انجام گرفت. طبق نتایج به دست آمده از آزمون t، ضرورت به کارگیری فناوری اطلاعات در مواردی همچون تامین نیازهای علمی و تخصصی دانشگران، بهبود در عملکرد شغلی، افزایش رضایت شغلی، پشتیبانی از مدیران و تاثیر در روند تصمیم گیری آنان، توسعه اشکال جدیدی از ساختار سازمانی تفاوت معناداری یافت شد. همچنین طبق نتایج به دست آمده از آزمون t، بین میزان دسترسی و استفاده از امکانات فناوری اطلاعات در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با متغیرهای تامین نیازهای علمی و تخصصی دانشگران، پشتیبانی از مدیران و تاثیر در روند تصمیم گیری آنان، توسعه اشکال جدیدی از ساختارهای سازمانی، تفاوت معناداری یافت شد. در بخش مقایسه تفاوت معناداری بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود (ضرورت وجود فناوری اطلاعات و میزان موجود امکانات فناوری اطلاعات) بین متغیر مستقل (فناوری اطلاعات) و متغیر وابسته (اثربخشی) رابطه معناداری بدست آمد.
    Abstract
    Nowadays Information is the most important asset for any organization, to the point that the significance of Information Technology and its desired results for organizations is continuously increasing and developing. The purpose of this study was to investigate the role of Information Technology in the success of educational organizations. The statistical population was a group of 60 people from the faculty members of the College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran. The main form of information collection was a questionnaire, and the statistical analysis was done using the SPSS software. According to the obtained results, the necessity of using Information Technology can be seen in areas such as students' scientific and professional needs, increased job satisfaction, increased work outcome, management support, effective management decision making, and increasing new organizational structures. However, according to the statistics obtained from the organization under study a meaningful relation was not found. This was due to insufficient IT facilities in this organization. Comparing the relation between the independent variable and dependent variables between the desired situation and the present situation (The necessary amount of Information Technology and the amount of Information Technology present) gave a meaningful relationship.