عنوان پایان‌نامه

بررسی مبانی معرفت شناسی سازه گرایی شناختی و دلالتهای آن بر آموزش علوم تجربی با تاکید بر علوم تجربی دوره ابتدایی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مبانی معرفت شناسی سازه گرایی شناختی و دلالتهای آن بر آموزش علوم تجربی با تاکید بر علوم تجربی دوره ابتدایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44269;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1497ع
    تاریخ دفاع
    ۱۷ اسفند ۱۳۸۸

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مبانی معرفت شناسی سازه‌گرایی شناختی و دلالت‌های آن در تدریس علوم، با تاکید بر علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی انجام گرفته است. در انجام این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. یعنی با بررسی و مطالعه‌ی دیدگاه‌های مختلف سازه‌گرایی و صاحب نظران عمده این دیدگاه از بعد معرفت‌شناسی و دیدگاه ژان پیاژه به عنوان سازه‌گرای شناختی، دلالت‌هایی برای تدریس علوم تجربی استخراج شده است. در این پژوهش ابتدا سیر تاریخی معرفت شناسی به طور کلی مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرات اندیشه‌های فیلسوفان مختلف، بر سازه‌گرایی مشخص شده و بر اساس آن، نتایج دیدگاه سازه‌گرایی در خصوص شناخت بیان شده است. ضمن آن‌که انواع سازه‌گرایی نیز معرفی شده‌اند. در ادامه پژوهش با بررسی و تحلیل مبانی معرفت‌شناسی سازه‌گرایی شناختی، با تکیه بر آراء و اندیشه‌های ژان پیاژه، اهداف تعلیم و تربیت، اصول و روش‌های تدریس معرفی شده و بر اساس این اصول و روش‌ها، مشخصه‌های کلاس‌های سازه‌گرا با بیان نقش معلم و دانش‌آموز در این دیدگاه، توصیف شده‌اند. و به جهت کاربرد یافته‌های پژوهش در تدریس علوم تجربی نمونه‌هایی از روش‌های تدریس سازه‌گرا در پنج درس از علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی اجرا شده و به عنوان نمونه در پژوهش مطرح شده است. به طور کلی می‌توان گفت دیدگاه سازه‌گرایی و از جمله سازه‌گرایی شناختی در امر تدریس و یادگیری، نقش دانش‌آموز را برجسته و فعال می‌داند و از روش های تدریس دانش‌آموزمحور، حمایت می‌کند. روش‌هایی مانند؛ روش کشف مفاهیم، تجربه‌های علمی دانش‌آموزان و روش مکاشفه‌ای. نقش معلم در این فرایند تسهیل کننده یادگیری می‌باشد. با استفاده از دلالت‌های این دیدگاه می‌توان در تدریس و یادگیری، به دانش‌آموزان کمک کرد تا خودشان فعالانه دانش خویش را بسازند.
    Abstract
    The aim of this research is study the cognitive constructivism epistemology and its implications in teaching experimental science particularly in the primary school. This research is done by using descriptive analysis method; which means that, it is used in various prospects in epistemology. This cognitive constructivism epistemology is brought out according to implications of teaching experimental science. In the current study, firstly, the historical epistemology been studied in order to clarify the effects of various ideas of the philosophers on constructivism and it is introduced according to result of prospect constructivism on cognitive. Beside that the kinds of constructivism have been introduced. In continuation of this study, the principles and methods of teaching and goals of education been introduced by analyzing of cognitive constructivism epistemology according to Jean Piaget’s opinion. With regard to these principles and methods characteristics of constructive classes were been clarified by introduction the role of teacher and student. In order to make usage of the result of these findings in teaching experimental science, some samples of constructive teaching methods in five lessons of experimental science in primary school were conducted. In general, we can say that constructive prospect especially cognitive constructivism shows that the role of students is more active and brilliant and it meets the student – centered teaching method. The role of teacher in this process is facilitating the learning. By using the implications of this prospect, we can help the students create their knowledge actively.