نیاز سنجی آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی مرکز شهری استان کرمان در ارتباط با فناوری اطلاعات
- رشته تحصیلی
- علوم کتابداری و اطلاع رسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44209;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 550ک
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- افسانه زینلی کرمانی
- چکیده
- تغیر نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی مردم ، تغییر شیوه پاسخ دهی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را طلب می کند ، لذا کتابدار باید برای بالا بردن سطح توانائیهای علمی و بازدهی بیشتر در بکارگیری کامپیوتر مهارت تام داشته باشد.هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین میزان توانایی کتابداران جامعه مورد بررسی در استفاده از مهارتهای فناوری اطلاعات و نیز تعیین میزان نیاز به آموزش مهارتهای فناوری اطلاعات می باشد که جهت برنامه ریزی مناسب برای آموزش و ارتقاء مهارتهای کتابداران در تداوم خدمت رسانی مفید در ارتباط با بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی می باشد. این پژوهش به شیوه پیمایشی به بررسی دیدگاه و نظرات121 کتابدار شاغل در 37 کتابخانه مرکز شهری استان کرمان در خصوص نیازمندیشان به مهارتهای مرتبط با فناوری اطلاعات پرداخته است. جهت بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون خی 2 استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که با توجه به نیازسنجی بعمل آمده براساس نظرکتابداران بیش از نیمی از جامعه آماری (در مجموع 68 نفر معادل56.2 درصد از کتابداران) به آموزش دوره های فناوری اطلاعات و برنامه های کاربردی کامپیوتر نیاز دارند.که این خود توجه لازم به مقوله بازآموزی این افراد در زمینه آموزش مهارتهای مذکور را می طلبد .همچنین در تحقیق حاضر رابطه معنا داری بین سن ، جنس ، مدرک و رشته تحصیلی دانشگاهی کتابداران با میزان تسلط آنها بر مهارتهای فناوری اطلاعات مشاهده نشده است. اما بین نوع استخدام و میزان تسلط بر مهارتهای فناوری اطلاعات رابطه معناداری یافت شد.یافته های پژوهش حاضر برای مسئولان برنامه ریزی و طراحی دوره های آموزشی فناوری اطلاعات جهت ارتقاء سطح مهارتهای کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان مفید خواهد بود.
- Abstract
- Libraries as effective organizations in the society should be updated with recent improvements for their services to be exited and continued. Changes in the users,information needs and behavior should be responsed with different services by libraries and information centers , and therefore , librarians should attempt for promoting their qualifications and skills in knowledge and computer science. The purpose of this study is to provide the amount of information and technology skills librarians need, and by that suitable places for educations and promotion of their skills could be reached. This survey access 121 librarians employed in 37 city center libraries of kerman state viewpoints About their educational needs on information technology. To survey cordetion between variant used " X 2 test ". The findings of the study showes more than half (56.2percent) of the sample needs to be educated about information technology.also no significant cordation between the librarians competentce on ICDL skills and age ,gender ,educational level and educational field of study has been identified.But there was significant cordation between the librarians competentce on ICDL skills and kind of employment . The finding of this research is useful for responsibles to planning information technology educational Courses ,in order to promoting librarians level of skills in public libraries in kerman state.