مفهوم خدا از دیدگاه صدرالمتالهین
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1887ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47153
- تاریخ دفاع
- ۱۱ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- زینب ساکی
- استاد راهنما
- حسن ابراهیمی
- چکیده
- چکیده وجود تصورات متفاوت از خدا به عنوان موجودی مقدس نزد مردمان مختلف حاکی از آن است که مفهوم نهایی و تغییر ناپذیری از خدا وجود ندارد، بلکه این واژه در بردارنده معانی گاه غیر قابل جمعی است و به راستی که اگر این مفهوم، چنین انعطاف پذیری را نداشت جان سالم به در نمی برد و تبدیل به یک ایده بزرگ بشری نمی شد . هدف از فصول مقدماتی این تألیف، تاریخ واقعیت به زبان نیامدنی خدا نیست، بلکه تاریخ چگونگی فهم بشر از او است. مفهوم مواجهه و ارتباط با موجودی شخصی و غیر طبیعی که پایه نظام های اعتقادی را تشکیل می دهد بدون تبیین دقیق معنا شناختی مفهوم خدا و توجیه معقولیت گزاره های حاکی از آن ممکن نیست].هدف اصلی نویسنده تحلیل معناشناختی، مبتنی بر اصالت وجود قضایایی است که موضوع آن واجد بیشترین میزان راز آلودگی، یعنی خدا در نگرش صدرالمتألهین شیرازی است.[ از دید ایشان بحث از اساسی ترین مسأله فلسفه، خدا، موضوع شریف ترین علوم است که روح و حقیقت جهان و ریشه و اساس آن است. خدایی که مشخصه اصلی ادیان توحیدی است، در نگرش صدرالمتألهین نه تنها خالق، بلکه غنی و بی نیاز از غیر و موجودی بسیط، مطلق، لایتناهی، بحت، یگانه، موجودی حقیقی و صرف الوجودی که در شدت نامتناهیت بوده برخلاف ماسوایش که دارای وجودی ظلی و تعلقی است که در هستی و همه کمالات وجودیشان به او وابسته اند. خدا به شرط لایی است که شرط وجود سایر ممکنات بوده و ذاتی مستجمع جمیع اوصاف جمالی و جلالی که هیچ کمالی را از آن نتوان سلب نمود. خدا خیر غالبی است که چیزی یارای آفرینش یا نابودی آن را ندارد چه آن که هیچ واقعیتی او را به وجود نیاورده است. کنه این حقیقت قدسی در محدوده ادراک آدمی نگنجد، لیکن با تجلی اش در کسوت اسماء و صفات وجه معقولی برای شناخت مفهومی اش در دسترس بشر قرار می گیرد. واژگان کلیدی: خدا، اصالت وجود، فوق لایتناهی، بسیط الوجود، صرف الوجود، تجلی اسماء و صفاتی، وحدت تشکیکی وجود، وحدت شخصی وجود.
- Abstract
- Abstract The existence of variant imagination of god as an holy entity among different people indicated that there is'nt final and unchange concept of this word but also this word included paradox and ungatherable meanings, and indeed if it hasn't such flexibility, can't remain until now and don't change to big human idea. The aim of the final chapters of this writing, isn't real history of the language that don't mentioned, but also it is state history of human grasp, from beginning until now. The confrontation concept and relation to personal unnatural being that established the base of ideologicalg reigns is impossible without clear explaining of the god's concept semantic, and justification of it's term that indicate of it. The basic aim of this study is semantic dissolution, based on the authenticity of the existence, and terms that is topics requiing the most rate of the secret of uncleanness, means god in the Sadr-al-motalehin Shirazi's insight. From his view discussion about basic problem of philosophy, god , is the subject of most honorable of sciences, that their basic are soul and truth of the world. God that is the basic feature of of the monotheistic religions. In the view of Sadr-al-motalehin Shirazi's not only, God is wealthy and needless from others and extensive being, absolute, boundless, single but also he is real and single that in the intensity of endless ness, and against it's presence and entity all of them dependent to god. God is pad if it was condition of possible things it's nature of collection of beauty and splendor characterstic that can't diveste any perfection of him.God is victorious negative that no on has intention of creation or extinction of him, because no reality didn't created it.The essence of this holy truth don't contain in bounds of the human grasp. So people have access to god by God's epitomiz in the graps of Asma and reasonable feauters for conception know of it's conception. Key words: God, Being authentici