عنوان پایان‌نامه

ایمانگروی در نظام معرفت شناسی پاسکال



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ایمانگروی در نظام معرفت شناسی پاسکال" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1933ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48840
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    عبدالرسول کشفی

    تأثیر پاسکال در علم تجربی بر کسی پوشیده نیست. او متفکری است که نزاع درباره¬ی اندیشه او بسیار مطرح است. عدّه¬ای وی را فیلسوفی طراز اول می¬شمرند و عدّه¬ای دیگر او را تنها مدافع¬نویسی می¬دانند که تنها دغدغه¬ی وی دفاع از مسیحیت است. شرطیه مهمترین بخش تفکری پاسکال است که مورد توجه اهل اندیشه قرار گرفته است و دیگر آراء و نوآوری¬های مغفول مانده است. چنین دیدی به معرفت-شناسی پاسکال سبب شده است نه تنها نگاه ناقصی به آن داشته باشیم بلکه سبب می¬شود نگاه اشتباهی به کل نظام معرفت¬شناسی داشته باشیم. به¬کارگیری شیوه¬های جدید در منابع شناخت، به ویژه در تعریف کارکرد عقل و وارد کردن منبع شناختی دل و توجه همزمان به توجیه باورهای غیر دینی و دینی اساس تفکر فلسفی پاسکال را تشکیل می¬دهد. در این پژوهش، سعی بر آن است که ضمن تبیین مفاهیم ایمان و ایمانگروی و انواع هریک از آنها، به شکل تحلیلی تفاوت باور گزاره¬ای، باور از مقوله¬ی رابطه، ایمان از گزاره¬ای و ایمان از مقوله¬ی رابطه روشن گردد. در نوشتار حاضر، ارائه تحلیلی از معرفت-شناسی پاسکال که شامل نقد جزمگرایی، توجیه معرفت ریاضی، توجیه معرفت حسی و مهمتر از همه توجیه باورهای دینی با توجه به تقریرهای مختلف برهان شرط-بندی مورد نظر است. در پایان با توجه به نظام معرفت¬شناسی پاسکال، نتیجه¬گیری درباره¬ی ایمانگرا بودن یا معرفت دل به عنوان معرفت¬شناسی اصلاح شده هدف این پژوهش است.
    Abstract
    The effect of pascal on the science is clear. He is thoughtful that discussion about his thought is always overture. Somebody believe that he is great philosopher and somebody believe that he is just apologist that his alone concern is defence of Christianity. Wager is most important part in pascal’s thought that has been noticed but another parts of viewpoints and innovation have been neglected. Such as this sight to pascal’s epistemology not only imperfect regard also made wrong regard to all the epistemology. To use novel methods in knowledge sources particularly description of function of reason and surcharge of heart source and simultaneous in attention to justification of unreligious and religious beliefs is base of pascal’s philosophical thought. In this research, we try to analysis concepts of faith and fideism and species of either them, by explanation, we clear difference between believe that, believe in, faith that and faith in. In this opus, analysis of pascals’s epistemology that include critic of dogmatism, rustication of mathematical knowledge and important than all of them, justification of religious knowledge is our goal. Finally, with attention to system of pascal’s epistemology, conclude that is he fideist or by heart knowledge, is he reformer epistemologist?