عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی دنیا گرایی از دیدگاه قرآن و عهد عتیق
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1851ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45968
- تاریخ دفاع
- ۲۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- منیره علی اصغری آلمالوداش
- استاد راهنما
- مجتبی زروانی
- چکیده
- چکیده منظور از دنیا و حیات در این رساله، دنیای مادی و خاکی است. اصطلاح دنیا که تمام جهان خلقت را در برمی گیرد، اعم از حیات مادی است و مد نظر تحقیق حاضر نمی باشد. دنیا و متاع آن ذاتا زیباست اما از نظر ارزشی خنثی و بیرون از دایره ارزش گذاری می باشد. و زمانی مورد قضاوت قرار می گیرد که نسبت انسان و نگرش او به دنیای مادی و متاع آن مورد تحلیل واقع بشود. منشاء رویکرد انسان ها به این مساله منابع مختلفی از قبیل دین ، تفکرات فلسفی، تجربه دینی و غیره می باشد. در بررسی رویکرد دین به حیات مادی باید توجه داشت که دین برای حیات، دو بعد مادی و معنوی قائل شده است و بعد معنوی اعم از جهان ماوراء ماده و دنیای آخرت می باشد. درقران اعتقاد به تداوم داشتن زندگی در جهانی دیگر (آخرت) به عنوان یک اصل مهم و زیربنایی و نیز تعیین کننده نوع نگرش ها، ارزشها، و رفتارهای انسان در ارتباط با حیات مادی است. در راستای این اعتقاد، در قران، حیات مادی و خاکی مقدمه ای برای حیات اخروی و به منزله محل ابتلا و مقری گذرا برای نیل به سعادت واقعی و زندگی حقیقی در سرای آخرت به شمار می آید.از اینرو قران ضمن توصیف حیات مادی و مواهب آن از دلبستگی افراطی به مظاهر آن (دنیاگرائی) باز می دارد و همین طور کناره گیری و بریدن از دنیا (دنیاگریزی) در قران مطرود می باشد. از اینرو علاقه معتدلانه و تمتع مطلوب از دنیای مادی در عین توجه به ابزار بودن آن برای هدف برتر و حقیقی-آخرت-مد نظر قران می باشد.(رویکرد اعتدالی) در عهد عتیق بحث از جهان ماوراء ماده، بسیار کم رنگ بوده و در هاله ای از ابهام و قداست راز آلود قرار گرفته است و سخنی از اعتقاد به جهان آخرت وجود ندارد. در عهد عتیق خود دنیای مادی، هدف بوده و تسلط کامل انسان بر آن و بهره مندی تام و همه جانبه از آن سعادت واقعی انسان را رقم می زند. هر چند عهد عتیق علاقه افراطی و دلبستگی به حیات مادی را تبلیغ نمی کند ولی زمینه و بستر های گرایش به چنین رویکردی (دنیاگرایی) راسبب شده است. در این متن، از کناره گیری و ترک دنیا خبری نیست و نیز رعایت اعتدال صرفا مربوط به شئونات زندگی دنیوی انسان بوده و نیز وضع باید و نباید های اخلاقی از طرف شریعت صرفا جهت سر و سامان دادن به زندگی دنیایی و تامین حقوق شایسته انسان ها می باشد.
- Abstract
- abstract What we mean by calling world and universe, is the physical world and mundane life. Universe which including of all creation, beside physical world, is not targeted in recent thesis. The world and its pelf is beautiful in nature, but its value is neutral and out of valuation circle, and when is judged that human being and its perspective toward the earthen world and its wealth be considered. The source of ideology of men could be religion , philosophical thoughts , religious experiences , etc. in evaluating the religion’s ideology toward physical life , it should be brought to mind that the religion has counted two aspects for life , physical and spiritual .by spiritual aspect the metaphysic and hereafter world is meant. In Quran believing in continuing life in afterlife, as a basic principle, determines ideologies, values, and human behavior toward physical world. In accordance to this belief, in Quran physical life is a start to hereafter life, therefore it is a place to examination men in order to obtain the real fortune and true life in the other world. Hence Quran while describing physical world and its advantages, inhibits people from loving it entirely, and off course denies leaving it completely .Therefore balanced interest and benefit of the earthen world , while considering it as a tool to reach the true and higher purpose hereafter is what Quran recommended.(sobriety ideology) In old testament , metaphysic world was hardly considered and usually was hidden in vague and mysterious holiness and believing in the other world is not mentioned. In old testament , the physical world is the end goal. And men’s dominance on it and complete benefaction of its advantages is the real fortune. Though it doesn’t mean indulgence in interest in the earthen world, but it has prepared the ground for over interest in physical world.(tendency toward world) in this holy text(old testament), there is no point of leaving or ignoring world , and also keeping b