بررسی تاثیر هزینه بازاریابی الکترونیکی بر متغیر فروش
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1306;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48182
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- پروین درودیان
- استاد راهنما
- حسین عباسی نژاد
- چکیده
- موضوع بازار یابی الکترونیکی و تاثیرات آن بر جنبه های مختلف تجارت، بازرگانی، ارتباطات و ... از موضوعاتی است که در دهه اخیر به آن بسیار پرداخته می شود. در هر یک از مطالعات صورت گرفته نتایجی حاصل شده که شناخت دقیقتری را از بازاریابی الکترونیکی فراهم آورده است. به طور کلی هدف از انجام این مطالعات حداکثر کردن منفعت ناشی از کاربرد این پدیده ( بازاریابی الکترونیکی) در زمینه های مختلف است. در تحقیق حاضر نیز در راسته همین هدف سعی شده تا جنبه ای از دامنه تاثیرات بازاریابی الکترونیکی مورد مطالعه قرار گیرد. در این مطالعه هدف بررسی نقش هزینه بازاریابی الکترونیکی بر روی میزان فروش بوده است. در این راستا ابتدا روشهای مختلف بررسی هزینه بازاریابی الکترونیکی و فروش مطرح شده اند و سپس بهترین مدل که با شرایط مطالعه نیز سازگار بوده انتخاب شده است. سپس با جمع آوری داده های مربوط به یک شرکت انتخاب شده در طول 6 سال و با تحلیل این داده ها با روش اقتصاد سنجی، نقش هزینه بازاریابی الکترونیکی بر روی میزان فروش آن شرکت بررسی شده است. جهت انجام این بررسی تابعی برای فروش شرکت در نظر گرفته شد که شامل متغیرهای فروش، هزینه بازاریابی الکترونیکی، تعداد نقاط توزیع کالا، فروش سال گذشته، قیمت کالا و تعداد سایتهای تبلیغ کننده سایت مورد نظر است. در نهایت با تحلیل داده ها مشخص شد که هزینه بازاریابی الکترونیکی نسبت به دیگر متغیرهای موجود در تابع، بیشترین تاثیر را بر میزان فروش دارد. همچنین تاثیر هر یک از دیگر متغیرهای موجود در تابع نیز بر روی میزان فروش تحلیل شده است.
- Abstract
- E-marketing gives businesses of any size access to the mass market at an affordable price and, unlike TV or print advertising, it allows truly personalized marketing. The importance of E-marketing is no longer a mystery for companies but there are also some dark sides in this field. The various variables influencing on the amount of sales of a company has been always a big deal for discussions. In this regard, E-marketing plays an important role. In this study these two concepts (sales and E-marketing) are considered together. In fact the cost for E-marketing and its influence on the amount of sales is surveyed. This study has been based on a case study. The data of a company during 6 years was provided to get the assumed conclusions. Moreover, the principles of E-marketing such as E-marketing concepts, E-marketing tools, the strategies in B2C planed websites, E-business models, the relation between E-marketing and sales and different kinds of sales models has been reviewed in this study. The variables considered in the sales function are sales (as the dependant variable), E-marketing cost (as the most important variable studied in the function), price of the product, the number of the sites which advertise about the specific site studied in here and the number of distributions for the products. As a conclusion, E-marketing cost has a meaningful effect on the amount of sale for the specific period of time which was studied for the selected company. The effect of this variable was more significant than other variables of the function. Key words: E-marketing, sales function, E- business models, E- marketing cost