عنوان پایاننامه
بررسی رابطه میزان برخورداری از سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی دبیران زن دبیرتانهای شهرستان شبستر
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44812;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1511ع
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- فاطمه ارشادی سیسی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین میزان برخورداری از سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی دبیران زن دبیرستان¬های منطقه شبستر می¬باشد. روش مطالعه پژوهش پیمایشی-توصیفی بوده و برای اندازه¬گیری سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را دبیران رسمی زن دبیرستان¬های منطقه شبستر است که 114 نفر می¬باشند. با توجه به محدودیت حجم جامعه، از روش سرشماری انتخاب شد و پرسشنامه در اختیار همه اعضای جامعه پژوهش قرار گرفت که در نهایت تحلیل داده¬ها بر اساس 102 نفر که اقدام به تکمیل پرسشنامه کردند، انجام گرفت. در این پژوهش سرمایه اجتماعی به¬عنوان متغیر مستقل و رضایت شغلی به¬عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. روش¬های آماری مورد استفاده در این پژوهش همبستگی و رگرسیون چندگانه¬ گام به گام می¬باشد که با استفاده از بسته نرم¬افزاری SPSS 16 انجام گرفته است. نتایج به¬دست آمده نشان می¬دهد، بین مولفه های سرمایه اجتماعی (اعتماد متقابل، روابط شبکه ای متقابل،هنجارها و تعهدات سازمانی ،هویت گروهی و زبان و علائم و مشترک با متغیر وابسته رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار در سطح بیش از 99 درصد اطمینان وجود دارد . همچنین رابطه معناداری بین میزان برخورداری از سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی دبیران زن در سطح بیش از 99 درصد با ضریب همبستگی55/0 وجود دارد. نتایج اجرای رگرسیون چند گانه گام به گام نیز نشان داد که با ورود مولفه های هنجارها و تعهدات سازمانی،اعتماد متقابل، روابط شبکه ای متقابل به معادله رگرسیون ضریب همبستگی از 51/0 به 62/0 افزایش پیدا کرد .
- Abstract
- The purpose of this study is to survey the correlation between the level of female teachers enjoying of the social capital and job satisfaction on high school Shabestar township .The method of study is survey- descriptive and to measure the social capital and job satisfaction the questionnaire which have been used is provided by the researcher her-self. The population of this research is 114 female teacher employed on high school . Since the number of the female teacher is so few.We applied the census method. The questionnaire were distributed between all people. But the data was analysis according to the 102 filled questionnaire. In this research the social capital is considered as the independent variable and job satisfaction as the dependent one .Statistical method are correlation and stepwise multi regression .That is performed by SPSS. The findings show that there is a meaningful and relationship between the element social capital(reciprocity trust , organizations norms and obligations , reciprocity network relationship, group identity, language and common cods) and job satisfaction on level of 99%.Ther is also a meaningful and positive relationship between the level of enjoying the social capital and job satisfaction of female teachers on the level of 99%and correlation coefficient positive of 55%.The result of regression shows that whit enter factors (reciprocity trust , organizations norms and obligations , reciprocity network relationship)to the equation the correlation coefficient increased from 51% to 62%. Keyword: Social Capital, Job Satisfaction, Reciprocity Trust, Organizations Norms and Obligations , Reciprocity Network Relationship, Group Identity, Language and Common Cods.