عنوان پایاننامه
رابطه بین سطوح سواد مادران و شکاف بین نسلها
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44828;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1512ع
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- لیلا ناصری
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سطوح سواد مادران با شکاف بین نسلها در شهرستان ایلام در سال 1388می باشد. روش مطالعه پژوهش پیمایشی بوده و با توجه به تکنیک های جمع آوری اطلاعات درتحقیقات پیمایشی، در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای سنجش میزان شکاف نسلی در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان ایلام و مادران انها در سطوح سواد متفاوت به عنوان متغیر اصلی، نخست شکاف نسلی شاخص سازی شده، سپس با استفاده از مقیاس پنج درجه ای طیف لیکرت، معرف های آن استخراج شده و به صورت گویه نشان داده شده است.این پرسش نامه شامل5 مقیاس و 41گویه برای سنجش شکاف بین نسلی می باشد.این مقیاس ها شامل، نگرش های ارزشی به صورت دو خرده مقیاس نگرش های ارزشی سنتی و نگرش های ارزشی مدرن، نوگرایی، حضور و مشارکت زنان و مالکیت فردی می باشند. برای تعیین حجم نمونه از نمونه های در دسترس که شامل 150 از دانش آموزان مقطع متوسطه چهار دبیرستان از دبیرستان های دخترانه شهرستان ایلام و 150 نفر از مادران آنها می شود استفاده شده است. از 300 پرسشنامه توزیع شده 248 پرسشنامه توسط مادران و فرزندان آنها جواب داده شده است که داده های مورد استفاده در این پژوهش از این پرسشنامه ها استخراج شده است. در این پژوهش شکاف نسلی به عنوان متغیر وابسته و سواد به عنوان متغیرمستقل در نظر گرفته شده است. برای بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرهای مورد مطالعه از مقایسه میانگین هاو آزمون کای اسکوئر استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین سطوح سواد مادران با شکاف بین نسلها در شهرستان ایلام در سال1388رابطه معناداری وجود دارد.
- Abstract
- The main goal of this thesis is to investigate the relation between level of mother`s literacy and generation gap in ILAM TWONSHIP in year 1388. The research method is survey research and so the questionnaire was distributed. To measure the rate of generation gap as basic variable between ILAM high school girls and their mothers with different levels of literacy, first the generation gap was built as indicator, and then with use of Likert scale the items were exploited and shown as sentences . This questionnaire includes of 5 scales and 41 sentences for measurement of gap generation. The scales are value attitude with two sub scales traditional and modern, modernism, women contribution and personal property. To determine the sample, 150 girl students of high school and their mothers were selected from ILAM TOWNSHIP. 248 questionnaires out of 300 questionnaires were answered by mothers and their daughters and were the source of data for this thesis. In this thesis the generation gap as dependent variable and literacy as explanatory variable have been determined. To investigate and analysis the relations between variables, k square? and comparing of mean were used. The conclusions show that there is a meaningful relation between the mother`s level of literacy and generation gap in ILAM TOWNSHIP in year 1388. Key words: generation gap, literacy, value attitude, women contribution, modernism, personal property.