عنوان پایاننامه
تصویر و آموزش
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8132;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44088
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- عباس بهاران
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی
- چکیده
- در مبحث آموزش کودکان در مقطع ابتدایی بسیار شنیده ایم که از تصویر بایستی استفاده شود و از این طریق فرآیند آموزش را تسریع و پربارتر نمود. در این پایان نامه به بررسی لزوم به کار گیری تصویر پرداخته شده است. در ابتدا فیزیولوژی و عملکرد مغز و فرآیند بایگانی کردن مطالب را بررسی و اشاره شده، که نیمکره راست به هنر، درک بصری و شناخت اشکال می پردازد. تجربیات مستقیم، عینی و دست اول و تبدیل اطلاعات مکتوب به تصویری و در کنار هم گذاشتن تصاویر و مطالب مکتوب در تقویت و به خاطر سپاری اطلاعات نقش مهمی دارند و حافظه تصویری اطلاعات را تا سالیان متمادی در نیمکره راست بایگانی کرده و دستیابی و فراخوانی این اطلاعات بسیار سهل الوصل می باشد. تقویت حافظه به صورت تکرار فراخوانی، ایجاد تصاویر ذهنی از احساسات بویایی، چشایی، لامسه و شنوایی و ... به درک و بایگانی بهتر اطلاعات کمک فراوان می کند. ارائه تصاویر مبهم، نور ضعیف، عدم وضوح تصاویر، تصویر غیر متقارن، محیط نا مساعد و .... باعث اختلال در یادگیری است. کودک تصاویری را که نماینده اشیاء واقعی هستند خیلی زودتر از تصاویر خیالی و رویایی و گاه بی معنی درک می کند و طبق فرهنگی که پرورش یافته به تصاویر می نگرد و آنها را ادراک می کند. او تصاویر گویا از یک اسب را، «اسب» می داند نه «نقاشی از اسب» و تصویر «اسب» همراه با توضیحات متنوع و تازه شفاهی را بهتر درک می کند. انسان اولیه که از نظر بهره هوشی همانند کودکان امروزه بوده است، برای انتقال اطلاعات از ترسیم تصاویر واقع گرایانه در کنار نشانه های اختصاری و علائم استعاری همواره کمک می گرفته، که در طی قرون نشانه های اختصاری و علائم استعاری به نمادها و نشانه ها و در نهایت به حروف و کلمات تغییر شکل دادند. ترسیم تصاویر واقع گرایانه در کنار نشانه های اختصاری و علائم استعاری (یا حروف و کلمات) برای انتقال اطلاعات همواره وجود داشته است و به عنوان قدیمی ترین رسانه های ابلاغ پیام شناخته و به کار می روند. امروزه تصویر به عنوان وسیله ارتباط و رسانه اطلاع رسانی در بسیاری از موارد جای کلام را گرفته است و استفاده از تصاویر برای بیان بهتر و رساتر، تمامی ابعاد زندگی ما را در تصرف خود در آورده است. آشنا شدن کودکان با علائم و حروف الفبا، مستلزم تلاش مربیان آموزشی در انتقال آگاهی های تصویری به کودک و کد گذاری آن
- Abstract
- Teaching children in elementary level, it has been heard a lot that it shall be used picture and education procedure would become faster and more fruitful in this way. In this dissertation, It has been studied the necessity of using picture in teaching process. First, it has been studied the physiology and performance of brain and procedure of achieving information and pointed out that the right hemisphere deals with art, visual understanding and recognition of images. Direct, actual and first-hand experiments and changing written information to visual one and combination of pictures and written subjects together have important role in support keeping information in mind and keeps visual memory information in the right hemisphere for a long time and so it is easy to recall this information and access them. To support memory in form of recall repetition, creation of mental images of scenting, tasting, touching, hearing and …. help a lot in better understanding and saving information. Creation and presentation of vague and unclear images, gleam, un-sharpness of pictures, un-axial image and unfavorable environment and … create violation in learning. A child understands pictures that are representatives of real objects much faster than those of imaginary, dreaming and sometimes un-meaningful and looks at the pictures and understand them according to culture in which he / she has been grownup. He knows horse according to a real photo of it not its drawing picture and understand real photo of horse along with verbal new and different explanations better. The early man that has been like children of today regarding their intelligence quantity got help from drawing real pictures with abbreviation and mystical signs and symptoms to convey information and these abbreviation and mystical signs and symptoms has changed into symbols and later to words during years passed. To draw real pictures and abbreviation and mystical signs and symptoms (Or letter and words) to convey information has always been existed and known as oldest media to communicate message and used. Today, the picture as means of communication and informatics substituted word in most of cases and, using pictures to explain better and loader, surrounded all aspects of our life. Children acquaintance with alphabetic signs and letters requires efforts of teachers to convey visual information to them and their coding or, in other word, teaching alphabetic equivalent of those mental and actual images. Drawer explains and expresses the world and creates change in public opinion and its pictures shall be understood by the viewer easily and its pictures shall be unique regarding terseness, strength and executive power. He shall consider all aspects of the work including historical, scientific, psychological aspects and art, culture and others while drawing and familiarize the eyes of children with pictures that accelerate their mental growth and present a grownup person who can be among creators of future of the society.