عنوان پایاننامه
بررسی تخریب ناشی از خوردگی
- رشته تحصیلی
- مهندسی مواد-خوردگیوحفاظتازمواد
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37781;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: TN 679
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- پوریا ذاکرصفایی
- استاد راهنما
- محسن صارمی
- چکیده
- چکیده تخریب پره ها و اجزا دوار توربین و کمپرسور گازی با توجه به اهمیت بالای این تجهیزات در فرایند انتقال گاز خسارت های زیادی را به مجموعه وارد می نماید. با توجه به دمای بسیار زیاد و حضور نمک مذاب در توربین و سرعت بالای چرخش و حضور ذرات جامد در سیال ورودی به کمپرسور، وقوع اکسیداسیون و خوردگی داغ در توربین و سایش فرسایشی در کمپرسور از دلایل مهم تخریب آنها به حساب می¬آید. در این پژوهش رفتار اکسیداسیون پره توربین از جنس IN738-LCبه روش کوره ای و رفتار خوردگی داغ آن به دو روش کوره ای و الکتروشیمیایی بررسی شد. همچنین برای افزایش مقاومت به اکسیداسیون و خوردگی داغ، پوشش های نفوذی آلومینایدی و کروم آلومینایدی بر روی نمونه هایی از پره توربین گازی اعمال گردید و بررسی رفتار اکسیداسیون و خوردگی داغ آنها به دو روش کوره ای و الکتروشیمیایی انجام شد. یک قطعه تخریب شده از ایمپلر کمپرسور مورد بررسی های ترکیب شیمیایی، پراش اشعه ایکس، متالوگرافی و سختی سنجی قرار گرفت و علت تخریب آن سایش و ضعف ساختار متالورژیکی مطرح گردید. استفاده از روش الکتروشیمیایی به همراه بررسی نتایج میکروسکوپ نوری و الکترونی و نیز تغییرات وزنی نمونه طی آزمایش کوره ای نشان دهنده مقاومت خوب پوشش کروم آلومینایدی در شرایط اکسیداسیون وخوردگی داغ بود. کلمات کلیدی: توربین گازی، کمپرسور گازی، خوردگی داغ، روش الکتروشیمیایی، روش کاهش وزن، سایش.
- Abstract
- Abstract Failure of blade and rotating component of gas turbine and compressor due to importance of these equipments in gas transportation, impose several losses into the system. Because of high temperature and presence of molten salt in gas turbine, also high rotating velocity and existence of solid particle in compressor fluid, important factors in failure are oxidation and hot corrosion in turbine and erosion in compressor. In this study oxidation and hot corrosion behavior of turbine blade which made of IN738-LC are investigated by means of furnace method and by using furnace and electrochemical technique respectively. To increase oxidation and hot corrosion resistance, Aluminide and chromium Aluminide diffusion coatings are applied on turbine blade samples then oxidation and hot corrosion behavior were investigated. A part of failed impeller was investigated by means of quantometeric, XRD, metallographic and hardness tests. Erosion and weakness of metallurgical structure are causes of failure. The use of electrochemical technique with optical microscope and SEM results, in addition to sample weight changes during furnace method indicated good resistance of coating in hot corrosion conditions.