عنوان پایاننامه
بررسی تکنولوزی های مختلف کنترل وبازیابی بخارات نفتی متصاعد شده از نفکش ها در پایانه های نفتی
- رشته تحصیلی
- مهندسی شیمی - طراحی فرآیندها
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 910.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44388
- تاریخ دفاع
- ۰۳ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- مریم تمدنی
- استاد راهنما
- رحمت ستوده قره باغ, نوید مستوفی
- چکیده
- ترکیبات آلی فرار (VOC ) دسته ای از ترکیبات آلی هستند که به علت داشتن فشار بخار بالا به راحتی تبخیر شده و وارد محیط میشوند. یکی از منابع قابل توجه نشر VOC، عملیات بارگیری نفتخام در پایانههای نفتی است. هیدروکربنهای سبک موجود در نفتخام طی عملیات بارگیری، تبخیر شده و در فضای بین مایع و سقف مخزن ذخیره نفتکش جمع میشوند. در حال حاضر در پایانههای نفتی ایران، این بخارات به هنگام بارگیری نفتکشها به محیط تخلیه میشوند که علاوه بر اینکه یک مسئله زیست محیطی به حساب میآید، با توجه به حجم بالای مبادله نفتخام، مقداری سرمایه نیز طی این عملیات تلف میگردد. از سوی دیگر، این بخارات گازهایی اشتعالپذیرند که منبع بالقوه آتشسوزی در تاسیسات به حساب میآیند. به منظور کاهش نشر VOC از دیدگاه زیست محیطی و همچنین در جهت صرفهجویی اقتصادی، از روشهای عملیاتی، روشهای تخریبی و روشهای بازیابی استفاده میشود که از بخارات بازیابی شده میتوان جهت تزریق مجدد به محموله نفتخام یا به منظور تولید نیرو بهره برد. هدف از انجام این پروژه، بررسی تکنولوژیهای مختلف کنترل و بازیابی VOC و ارایه مناسب ترین روشی است که در پایانه نفتی خارگ قابل به کارگیری باشد.
- Abstract
- Volatile Organic Compounds (VOC) are a wide group of organic compounds which evaporate and get into the atmosphere easily because of their high vapor pressures. During the operation of crude oil loading into the tankers in oil terminals, light hydrocarbons of crude vaporizes and occupies the empty room between crude oil interface and storage tank roof. When crude oil is loaded, this vapor is vented into the atmosphere and is considered as one of the most important sources of volatile organic compounds emission in oil terminals. Crude oil vapor emission is not only an air pollution problem but also a substantial amount of investment is wasted through the atmosphere. On the other hand, theses gases are flammable and introduce safety hazards to the loading process. Because of all the mentioned reasons, industry has focused on control and recovery of these gases by means of different processes in recent years. In the present research, different technologies has been studied and according to the experimental data gathered from Kharg oil terminal, the composition and amount of emitted gases are determined. Furthermore, the pre-feasibility study on different methods of vapor recovery is performed. Results of this research have shown that application of a hybrid absorption process is the optimum method of recovery for Kharg oil terminal.