عنوان پایان‌نامه

تاثیرات جنگ تحمیلی بر عکاسی مستند ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۹ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیرات جنگ تحمیلی بر عکاسی مستند ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8212;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44917
    تاریخ دفاع
    ۰۹ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    مهران مهاجر

    این پایان‌نامه با این فرض که جنگ تحمیلی از جهاتی بر عکاسی مستند ایران دارای تأثیراتی بوده است، نگارش شده است. با توجه به این که سایر تحقیقات پیشین در این زمینه بیشتر پیرامون معرفی عکاسان جنگ بدون تحلیل آثار آنان بوده است، ارائه‌ی پایان نامه‌یی که به تأثیرات جنگ بر عکاسی مستند بپردازد، می‌تواند سودمند باشد. با جست‌و‌جو در نشریات و کتاب‌های مرتبط با تاریخ عکاسی مستند و عکاسی جنگ در ایران و همچنین انجام مصاحبه با برخی از عکاسان و صاحب‌نظران ایرانی بخش‌های این پایان‌نامه تدوین شده است. برخلاف سایر رسانه‌های هنری، عکاسی طی جنگ تحمیلی، به دلیل قابلیت بالای استنادی آن، مورد توجه سازمان‌های دولتی قرار گرفت و باعث جذب عکاسان ایرانی به سوی میادین جنگی شد. همین امر از جنبه‌های مختلف بر رشد کمی و کیفی عکاسی مستند در ایران تأثیر در خور توجهی داشته است. بدون شک پیدایش آرشیوهای عکس، تأسیس نهادهای مرتبط با عکاسی مستند و جنگ، انتشار کتاب‌ها و آلبوم‌های بسیار و... را بدون وجود جنگ تحمیلی امکانپذیر نبود. پایان‌نامه‌ی حاضر به گوشه‌هایی از تاریخ عکاسی معاصرایران اشاره نموده است با این امید که تجربیات عکاسی مربوط به جنگ تحمیلی با هدفمندی و انسجام بیشتر در سایر زمینه‌های مشابه در ایران به کار گرفته شود.
    Abstract
    This thesis is written to address the effects of imposed war on documentary photography of Iran in some respects. With respect to the fact that the previous researches in this area have mostly tried to introduce war fields photographs without analyzing their works, this thesis studies the effects of war on documentary photography and therefore, it could be useful. Searching in publications and books related to the history of documentary photography and war fields photography in Iran, interviews with some of the Iranian photographers and those involved in this field, the different chapters of the thesis have been developed. Unlike other arts media, photography found attention of the governmental organizations due to its high documentary abilities and therefore, many Iranian photographers were absorbed by the battlefields. This had significant effects on the quality and quantity growth of documentary photography in Iran. With no doubt, the development of pictures archive, establishing relevant bodies and institutes on documentary photography and war and publishing many pictures books and albums could not be imagined without imposed war. The present thesis discusses some corners of history of Photography of Iran with the hope that the photography experiences related to the imposed war could be used in Iran with more goal orientation and integrity in similar areas.