عنوان پایان‌نامه

بهینه سازی طرح اختلاط بتن ترمیمی برای سازه های بتنی دریائی آسیب دیده در شرایط محیطی خلیج فارس



    دانشجو در تاریخ ۰۱ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بهینه سازی طرح اختلاط بتن ترمیمی برای سازه های بتنی دریائی آسیب دیده در شرایط محیطی خلیج فارس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1365;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44276
    تاریخ دفاع
    ۰۱ اسفند ۱۳۸۸

    سواحل خلیج فارس و دریای عمان به عنوان یکی از مهاجم‌ترین محیط‌ها از دیدگاه پایایی بتن مسلح شناخته می‌شود. در این مناطق بدلیل وجود شرایط خاص جوی (نظیر رطوبت و تغییرات دمایی نسبتاً زیاد) و وجود درصد زیادی از املاح مهاجم در آب دریا، شرایط محیطی برای آسیب‌رسانی به سازه‌‌های بتن مسلح فراهم می‌باشد. از طرف دیگر، ضعف در برخی از موارد مهم طراحی، انتخاب مصالح مناسب و یا اجرای سازه‌ها به همراه شرایط نامساعد اقلیمی، سبب ایجاد خرابی‌های زودرس در سازه های بتنی شده است. این خرابی‌ها که معمولاً در این منطقه به شکل خوردگی میلگرد در بتن مسلح مشاهده می‌شود، می‌تواند به نحو چشمگیری در میزان عمرمفید سازه‌های منطقه تاثیرگذار باشد. وجود چنین آسیب دیدگی های زودرس سبب شده که امروزه ترمیم سازه های بتنی در این منطقه در سطح گسترده‌ای مشاهده شود. بدلیل وجود مصالح ترمیمی با خصوصیات فیزیکی و مکانیکی متفاوت در صنعت ترمیم بتن، انتخاب مصالح ترمیمی برای یک ترمیم خاص، باید با دقت صورت پذیرد. در موارد متعددی، بدلیل عدم دانش کافی و اجرای غیر صحیح در خصوص اصول ترمیم سازه‌های بتن مسلح در این منطقه، در سطوح ترمیم شده سازه‌ها خرابی‌های مجدد و زودرس مشاهده می‌شود. حتی در برخی از موارد، ترمیم انجام شده بجای بهبود خرابی‌ها در سازه، سرعت و وسعت خرابی را افزایش داده است. تخریب ترمیم های انجام شده بر روی سازه عمدتاً بدلیل انتخاب نادرست مصالح ترمیمی است. و معمولاَ این انتخاب بدون مطالعه از حیث سازگاری بین مصالح ترمیمی و بتن پایه صورت می گیرد. در پایان‌نامه حاضر، سازه مربوط به اسکله منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس مورد ارزیابی قرار گرفته است. عمراین سازه از زمان احداث تا زمان ارزیابی آن در حدود 13 سال بود. با وجود طراحی سازه‌ای نسبتاً دقیق این اسکله، بدلیل عدم رعایت برخی از نکات برای پایایی بتن در شرایط محیطی خلیج‌‌فارس (نظیر پوشش بتنی ناکافی بر روی میلگردها)، خرابی‌های بسیار زودرس در این سازه مشاهده شده و عملیات ترمیم آن از حدود 8 سال قبل آغاز شده و طی این مدت ترمیم های صورت گرفته بر روی قسمت های مختلف این سازه از کارآمدی خوبی برخوردار نبوده است. در نهایت، هدف اصلی از این طرح تحقیقاتی، تعین طرح اختلاط بتن ترمیمی بهینه برای سازه مذکور با در نظر گرفتن مشخصات بتن اصلی سازه می باشد. به طوری که طرح اختلاط بتن ترمیمی بهینه از نظر پایداری ابعادی، شیمیایی و الکتروشیمیایی با بتن اصلی سازه برای رسیدن به یک طول عمر مشخص قابل قبول باشد.
    Abstract
    The premature deterioration of reinforced concrete structures in the harsh environmental conditions of the Marine Environment especially in Persian Gulf region causes reduction of service life in these structures. To restoring or increasing of service life and efficient operation in deteriorated of RC structures, it is necessary repair and\or rehabilitation activates accomplished. In repair of RC structures, numerous different materials have been used for strength/rehabilitating with varying degrees of success. Some of the materials used may be effective initially, however, they may not be effective long term especially if the Deterioration is due to chloride contamination. Disparity in material properties such as compressive strength, flexural strength, stiffness, creep coefficient, drying shrinkage and etc., affect durability of the concrete repair. Such disparity may result in tensile strains that either crack the concrete repair, or cause de-bonding at the interface between repair materials and substrate concrete. To achieve a durable repair, it is essential that the properties of the repair materials and substrate concrete should match properly. This helps ensure that the repair materials can withstand all loads and the stresses resulting from the volume changes, such as relative shrinkage over a service life, without experiencing distress or deterioration. This study presents the performance evaluation results of HPRCs in different jetty structure in Persian Gulf region. This structure is located in Bandar Abbas port. The overall objective of this research was to investigate the efficiency of SF, GGBS and synergistic effect of these pozzolanic materials on the HPRCs. HPRCs compared with control concrete and was shown the advantages or disadvantages of each pozzolanic material in terms of RC structures repair.