عنوان پایان‌نامه

آموزش ساختار مدار: دیدگاه ها و عقاید اساتید دانشگاه در مورد تدریس گرامر در محیط انگلیسی برای اهداف ویژه



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آموزش ساختار مدار: دیدگاه ها و عقاید اساتید دانشگاه در مورد تدریس گرامر در محیط انگلیسی برای اهداف ویژه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37743;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1189
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۶

    چکیده نقش گرامر که زمانی نادیده گرفته می‌شد، در حال حاضر در درسهای فراگیری زبان دوم احیا گشته است. محققان در حال حاضر در مورد سودمندی آموزش گرامر اتفاق نظر دارند. حتی در محیط انگلیسی برای اهداف ویژه، محققان بر این باورند که فراگیران به علت مشکلات ساختاری حاد در این زمینه نیازمند آموزش جنبه‌های مختلف دستوری زبان می‌باشند(دیودلی ایوانز؛ جان،1998). تحقیق حاضر تلاشی جهت بررسی دیدگاه‌های اساتید درس انگلیسی برای اهداف ویژه در مورد نقش گرامر در این دروس می‌باشد. این تحقیق بر آن است تا به بررسی این موضوع بپردازد که آیا اساتید درس انگلیسی برای اهداف ویژه به اهمیت گرامر در دروس‌شان پی برده‌اند یا خیر؟ علاوه بر این، این پژوهش در صدد است تا رابطه بین مدرک تحصیلی شرکت‌کنندگان و نظرات و عقاید آنها را مورد بررسی قرار دهد. نظرات 41 نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف در ایران که یادارای مدرک دکتری یا کارشناسی ارشد ویادانشجوی دکتری بودند توسط پرسشنامه در یافت گردید. تمام شرکت‌کنندگان تجربه تدریس دروس انگلیسی با اهداف ویژه را در دانشگاه‌های مختلف داشتند. نتایج تحقیق نشان داد که اگر چه اساتید این دروس نظرات متفاوتی بر روی جنبه‌های مختلف تدریس گرامر داشتند، اما بر این عقیده بودند که گرامر یک نقش محوری در این دروس ایفا می‌کند. همچنین با توجه به یافته‌های بدست آمده و تجزیه‌و‌تحلیل آنها مشخص گردید که بین نظرات شرکت‌کنندگان با مدرک دانشگاهی مختلف روی جنبه‌های مختلف تدریس گرامر هیچگونه تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    Abstract
    Abstract Having been underplayed at one time, the role of grammar is now being revitalized in second language acquisition courses. Researchers are now in accord on the efficacy of grammar instruction. Even within an ESP context researchers believe that learners, due to their grave structural problems in this area, need to be taught the different grammatical aspects of the language (Dudley-Evans and John, 1998). The present study is an attempt to probing the beliefs of ESP teachers about the role of grammar in ESP courses. The study aims to see whether ESP teachers appreciate the importance and value of grammar for their courses or not. Moreover, the study tries to see whether the academic degree of ESP teachers influences their beliefs or not. Forty-one academic universities, including MA holders and PhD candidates as well as PhD holders, from different universities in Iran filled out the Likert-type attitude scale questionnaire adopted from Burgess and Etherington (2002). All of the participants had the experience of teaching ESP courses at different universities. The results of the study indicated that although ESP teachers had diverse ideas on different features of grammar teaching, they ascertained that grammar plays a pivotal role in ESP courses. The results of the study also showed that there is no significant difference among the beliefs of the participants with different academic degrees on different features of grammar teaching.