رابطه حق اختراع با اموال و مالکیت سنتی
- رشته تحصیلی
- حقوق مالکیت فکری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2659;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46443
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- جواد رمضان نصرتی
- استاد راهنما
- سعید حبیبا
- چکیده
- مفهوم فلسفی و حقوقی مالکیت فکری در حقوق مربوط به مالکیت صنعتی و حق اختراع به ویژه از وجوه اقتصادی و منفعت گرایانه آن، بدون بازشناسی صحیح حق مالکیت بر اموال (مادی و غیرمادی) در حقوق ایران و فقه اسلامی، امکانپذیر نیست. مال بودن اشیاء و یا متمایز ساختن اشیاء قابل تملک از سایر آنها به دلیل داشتن ویژگیهای متفاوت اگرچ به تنهایی عامل ایجاد حق و درک آثار ناشی از آن نیست. اما با بررسی تطبیقی نظامهای حقوقی متفاوت و تأکید آنان بر برخی از این ویژگیها، بیتردید واجد آثار و تبعات قابل توجهی است. مبنای ایجاد حق در مالکیت فکری در تمامی وجوه آن به ویژه در بعد حقوق اقتصادی ناشی از عرضه فکر و ذهن به عموم است که تنها با درک دقیق و صحیح از مال و معیارهای شناسایی آن، قابل بازشناسی از سایر اموال است. حق اختراع در ساختار حقوق خصوصی ایران و به خصوص در شناسایی آن به عنوان حقوقی هم عرض با حقوق اموال (مال به مفهوم سنتی آن) در فقه اسلامی، در درک صحیح ماهیت اشیاء به عنوان اموال نهفته است. عناوین حقوقی عموماً برگرفته از عرف جامعه و تکرار آن در بعد حقوقی از سوی جامعه اخذ میشوند. شبهه عدم پذیرش عرفی معیار شناسایی اموال چه به صورت اعتبار آن (البته به شکلی حقوقی نه اعتبار فلسفی) و چه عدم اعتبار آن در درک ماهیت این حقوق آنچنان حائز اهمیت هستند که بدون پاسخ به این شبهات نمیتوان به روشی صحیح و ساختارمند در نظام حقوق ایران در حمایت از این اموال و انطباق آن با حقوق مالکیت سنتی دست یافت. رساله حاضر در پی آن است که حقوق مالکیت فکری را از بعد مبنایی آن به ویژه در بازشناسی و تعریف دقیق از مال (مادی و غیرمادی) "مالیت"، "حق"، "حکم" بررسی و حق اختراع را در چهارچوب حقوق سنتی حق مالکیت در ایران مورد ارزیابی قرار دهد. قانون به تنهایی قادر به ایجاد و تضمین حق نیست. چه بسا قوانینی که بدلیل عدم درک ماهیت دقیق حق به رسمیت شناخته شده در آن متروک مانده و در نهایت نسخ ضمنی میشوند و چه بسیار حقوقی که علیرغم عدم وجود قانون درجهت به رسمیت شناخته شده آنها از سوی مردم به گونهای اعتبار و پذیرش میشوند که اعتباری فراقانونی مییابند. شناخت حق و ایجاد ضمانت اجرای آن مستلزم درک اجتماعی و اخذ عرفی آن از سوی جامعه است متأسفانه به دلیل آنکه ماهیت مبنایی حقوق مالکیت فکری (به خصوص از جهت مال بودن آن) مورد ارزیابی قرار نگرفته است، قانون حمایت از این اموال هم اگر چه متروک نیستند، اما سرنوشتی شبیه آنرا تاکنون پیمودهاند.
- Abstract
- The intellectuall property low has a long history (near looyears) in the western coantries but it is new in Eestern counties and has not been fully accepted by the countries who called Third world countriors sauths. In order the make it clear and faind out the main purpose of this rights, we need to discus. our understanding, of good's, capital, property and some others main aspects of untellectuall property in Iranian low and Islamic Low. Industrieal rights or Patent is the main issue in I.P. This article is about philosophy of patent rights in Iranian and Islamic Low. Stablishment of patent rights in undustrial countries has a long disput with others who needs this rights or want to improue the mselves, bxqusing this new teeneloghy. To answer this questions and predict the future we need have to discus the new meaning of good's, property and rights.