عنوان پایاننامه
مدلسازی طراحی و پیاده سازی استراتژی کنترل موتورسیکلت هایبرید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44515;کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1717
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی حبیبی دوست
- استاد راهنما
- بهزاد آسایی
- چکیده
- چکیده در این پایان نامه شبیه سازی و ساخت موتورسیکلت هایبرید با ساختار موازی از طریق جاده با امکان حرکت در سه حالت الکتریکی، بنزینی و هایبرید، و هم چنین طراحی، شبیه سازی و پیاده سازی استراتژی کنترل مناسب برای آن انجام شده است. موتور الکتریکی استفاده شده در موتورسیکلت از نوع BLDC است و یک مدار کنترل مرکزی نیز که موتور الکتریکی و موتور بنزینی را کنترل میکند، ساخته شده است. در موتورسیکلت موجود از جعبه دندهی متغیر پیوسته استفاده شده است. برای شبیه سازی این موتورسیکلت از برنامهی ADVISOR استفاده شده و در بخشهایی از بلوک دیاگرامهای آن تغییراتی داده شده است. هم چنین استراتژی کنترل آن، برای کار کردن با بازده بالا و عملکرد مناسب وسیلهی نقلیه، در شبیه سازی بهبود داده شده است. سپس موتورسیکلت موجود قبل از هایبرید شدن و پس از هایبرید شدن در این برنامه شبیه سازی شده و مقادیر مختلف مصرف سوخت و آلودگی آن دو نیز با هم مقایسه شدهاند. هم چنین با تغییر برخی از مقادیر متغیرهای استراتژی کنترل، مقدار بهینهی آنها مشخص گردیده است. از آن جا که باتری لیتیومی و موتور بنزینی با سایز مناسب در دسترس نبود، موتورسیکلت موجود با همان موتور بنزینی و باتری سرب اسید به هایبرید تبدیل شده است. اما یک موتورسیکلت هایبرید از طریق جاده نیز با باتری لیتیومی که نسبت به باتری سرب اسید مزایایی دارد، طراحی و شبیه سازی گشته است. به این ترتیب مقایسهی بین مقادیر موتورسیکلت موجود و موتورسیکلتی است که از ابتدا طراحی گردد، انجام شده است. در بخش بعدی پایان نامه اجزای انتخاب شده و مراحل مختلف هایبرید کردن موتورسیکلت معمولی توضیح داده شده است. سپس استراتژی کنترلی که پیش از این برخی از سازندگان موتورسیکلت هایبرید استفاده کرده بودند، پیاده سازی شده است. استراتژی کنترل دوم نیز برای موتورسیکلتهای هایبرید، که یک استراتژی جدید است، معرفی و پیاده سازی شده است.
- Abstract
- Abstract In this thesis, simulation and construction of a hybrid electric motorcycle with through the road (TTR) parallel powertrain, which can be driven in three modes, electric, gas and hybrid has been explained. Moreover, a new control strategy has been proposed and the motorcycle behavior based on that strategy has been simulated and implemented. The electric machine used in the motorcycle prototype is a BLDC machine. A central control circuit that controls both the electric machine and the engine has been built. A continuous variable transmission (CVT) is used for both the conventional, and hybrid motorcycles. The ADVISOR software has been used to simulate the motorcycle behavior. However, the simulation block diagrams have been adjusted to achieve a reasonable response. To obtain the maximum efficiency and a proper performance of the vehicle, the proposed control strategy is used for simulation. Furthermore, in this thesis, the motorcycle before and after hybridization has been simulated and the fuel consumption and emission have been compared together. In this thesis, an optimum hybrid motorcycle is designed based on a high efficient internal combustion engine and lithium-ion batteries, but these components were not available, so the existent engine and sealed lead-acid batteries has been used. In the final part of this thesis, the component selection and implementation at different stages of the hybridization have been explained. Then both control strategies have been implemented