عنوان پایان‌نامه

طراحی برنامه پرورش مدیر ( مورد مدیران مبانی پژوهشگاه صنعت نفت(RIPI))



    دانشجو در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی برنامه پرورش مدیر ( مورد مدیران مبانی پژوهشگاه صنعت نفت(RIPI))" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 33080;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1185ع
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۸۵
    دانشجو
    زهرا مولایی
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    امروزه پرورش مدیر از ویژگیهای سازمانهای مبتکر و نوآور به شمار می آید, در حقیقت فراموش کردن پرورش مدیر نوعی توقف یا عق نشینی مساوی با نزدیک شدن به نقطه افول سازمان است, آنچه مسلم است این است که حیات سازمانی هیچ یک از مدیران ابدی نبوده و تکیه محض بر مدیران کنونی مغایر آینده نگری و برنامه ریزی صحیح برای حیات یک سازمان است بنابراین مدیران علاقه مند به تعالی سازمان بایستی پرورش مدیران آینده را در دستور کار خود قرار دهند و به همراهی و همکاری کارشناسان برنامه ریزی و با ارائه یک برنامه جامع برای پرورش همه جانبه مدیران مسیر تحول و تکامل سازمان را جهت دهند. این تحقیق سعی بر آن داشته که با طراحی برنامه پرورش مدیر برای مدیران میانی پژوهشگاه صنعت نفت ( ripi) در این راستا قدم بردارد. سوالات پژوهش شامل سه سوال بوده, اول: مدل مفهومی قابلیتهای مدیران میانی براساس مرور ادبیات پژوهش چگونه است؟ سوم: برنامه پرورش مدیران میانی پژوهشگاه صنعت نفت برای پرکردن شکاف وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کدام است؟ از آنجائیکه نوع تحقیق کاربردی است در آن روش تحقیق توصیفی استفاه شده است به منظور گردآوری داده های لازم از پرسشنامه استفاده شده, و جهت تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از روش وزن دهی برای تعیین وضعیت موجود روی پیوستار قضاوت ( مطلوب, نسبتا" مطلوب و نامطلوب) و آزمون کروسکال والیس- جهت تعیین معناداری نظرات 3 گروه- استفاده گردیده است. در رابطه با سوال پژوهشی اول مدل مفهومی پرورش مدیر با 6 مولفه ( پرورش مدیر) شامل: مولفه نقشهای مدیریتی, مهارتهای مدیریتی, توانائیهای مدیریتی, ویژگیهای شخصیتی, ذهنیت فلسفی و دانش مدیریتی از مطاله و مرور ادبیات پژوهش استخراج و پایه و بنای ساختن پرسشنامه قرار گرفت. پرسشنامه روی نمونه 150نفری, شامل مدیران بالادست ( رئیس پژوهشکده ها, 8 نفر) مدیران میانی ( روسای واحد و مسولین طرحا, 80 نفر) و زیردستان ( روسای پروژه ها, 62 نفر) اجرا و نسبت به وضعیت موجود مدیران میانی از این سه گروه نظر سنجی شد. نتایج این نظرسنجی پاسخ سوال پژوهش دوم را مشخص نمود. به طور کلی وضعیت موجود مدیران میانی پژوهشگاه نفت و در مورد کلیه مولفه های پرورش مدیر ( اعم از نقشهای مدیریتی, مهارتهای مدیریتی و...) در وضعیت نسبتا" مطلوب ( روی پیوستار قضاوت قرار می گیرد. و در کل با توجه به نتایج آزمون کروسکال والیس نسبت به وضعیت موجود مدیران میانی در مولفه های پرورش مدیر به جز در مولفه دانش مدیریتی و ذهنیت فلسفی تفاوت معناداری در نظرات 3 گروه مشاهده می گردد. در کل می توان گفت با توجه به بررسی وضعیت موجود, مدیران میانی پژوهشگاه نسبت به مقوله پرورش مدیر از وضعیت نسبتا" مطلوبی برخوردار می باشند, و اما الویت بندی این ملفه ها جهت طراحی برنامه به شکل ذ یل می باشد: مولفه مهارتهای مدیریتی ( الویت اول با میانگین ( 86/2), مولفه ویژگیهای خصیتی ( الویت دوم با میانگین (93/2), مولفه ذهنیت فلسفی و دانش مدیریتی ( الویت سوم با میانگین (98/2), مولفه نقشهای مدیریتی ( الیت چهارم با میانگین (99/2), مولفه توانائیهای مدیریتی ( الویت پنجم با میانگین (25/3). در نهایت با توجه به بررسی وضعیت موجود مدیران میانی پژوهشگاه صنعت نفت ( ripi) به تهیه و طراحی برنامه پرورش مدیر با محتوی (الویت, عنوان, محتوی, منابع, روشها و منابع و امکانات) پرداخته شده است که این برنامه پاسخی به سوال سوم پرورش حاضر می باشد.
    Abstract
    ندارد