عنوان پایاننامه
بررسی آراء و اندیشه های عرفانی شیخ علاءالدین سمنانی
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1878ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46969
- تاریخ دفاع
- ۱۶ آبان ۱۳۸۹
- دانشجو
- میثم نصرالهی
- استاد راهنما
- قربان علمی
- چکیده
- چکیده شیخ علاءالدوله سمنانی از عارفان قرون هفت و هشت است که در ردای پیشوایی عرفانی و رهبری دینی، به شایستگی ایفای نقش نموده و با آراء و اندیشههای عمیق خود در شکلدهی به پیکره عظیم عرفان اسلامی تأثیر گذار بوده است. پیروان سلسله کبرویه ذهبیه وی را از مشایخ بزرگ سلسله نسبت طریقتی خود میدانند. بررسی آراء و تعالیم عرفانی شیخ به این نتیجه ختم میگردد که تصوفی که وی ارئه می دهد تصوفی معتدل و بیشتر متمایل به اصحاب صحو میباشد که در عصر وی چندان رایج نبوده و با طرز آراء و تعالیم عرفای گذشته همچون قشیری و غزالی همگونتر میباشد تا با دیدگاه و آراء مشایخ روزگار خود. نکته شایان توجهای که میتوان پیرامون آراء شیخ به آن اشاره نمود این است که وی در تبیین و توصیف حالات، مقامات، مراتب و در کل بیان اندیشههای عرفانی با دقت و نکته سنجی تمام به تمام زوایا و ابعاد موضوع مورد بحث توجه داشته و در آموزههای وی، اتخاذ مواضع آسیبشناسانه و بیانات هشدار گونه نسبت به حالات، تفکرات و القائات شیطانی که در تمامی مراحل سلوک میتواند سالک را از مسیر باز دارد و او را به سیر معکوس هدایت نماید، از جایگاه ویژهای برخوردار بودهاست و از مشخصات بارز اندیشههای عرفانی او میباشد. در این نوشتار برآنیم تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی، به موضوع اصلی پایان نامه که همانا معرفی و دستهبندی آراء و اندیشههای عرفانی شیخ علاءالدوله سمنانی و به دنبال آن ارائه تحلیل و تفسیری مناسب از آنها میباشد، بپردازیم. همچنین لازم به ذکر است که مباحث مطرح شده در فصل مربوط به آراء و اندیشههای عرفانی شیخ، مبتنی بر اقوال و بیانات شیخ در چندین اثر موجود و به جا مانده از وی میباشد که توسط نویسنده دستهبندی شده و در مواردی نیز مورد تحلیل واقع شده است.
- Abstract
- Summary ALA-AL-DAWLA SEMNANI, ROKN-AL-DIN ABU’L-MAKAREM AHMAD B. MOHAMMAD B. AHMAD B. MOHAMMAD AL-BIABANAKI (b. Du’l-Hejja, 659/November, 1261, d. 21 or 22 Rajab 736/5 or 6 March 1336), is one of the famous mystic of the Il-khanied period. He stemmed from a family of wealthy landlords at Semn?n (ca. 200 km east of Tehran). He was one of the known mistices that act excellently as an spiritual master and religious leader in the seventh and eighth centuries. He had influenced in formation the huge body of slamic mysticism, by his profound views and thoughts. The survey of Ala-al-dawla`s mystical views and thoughts concludes that his mysticism is mild and further like adherents of sobriety or “ashab al-sahve”. In this survey, presentation and classification of Ala- al-dawla`s mystical views and thoughts then analysis and explanation of them, is my fundametal purpose.