عنوان پایاننامه
بررسی نقش برنامه درسی در بهبود قابلیت اشتغال در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 3931;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46708
- تاریخ دفاع
- ۰۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- شهلا آقاپور
- استاد راهنما
- سیدحمید موحدمحمدی
- چکیده
- هدف کلی این تحقیق بررسی مولفه های اساسی برنامه درسی در ارتقای قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1491 نفر می باشد. از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 310نفر(با استفاده از جدول مورگان) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای با قسمت های مختلف برای اندازه گیری سازه های مورد مطالعه بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از اساتید رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید گردید. جهت تعیین پایایی نیز از مقدار آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار 81/0 نشان داد پایایی مناسبی برای ابزار وجود دارد. روش آماری غالب مورد استفاده تحلیل همبستگی، رگرسیون چندگانه، تحلیل همبستگی کانونی و تحلیل عاملی تائیدی و نرم افزار مورد استفاده SPSS نسخه 17 و LISRELنسخه 54/8 بوده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین مولفه های مورد مطالعه به عنوان متغیر های مستقل با سه متغیر وابسته تحقیق که شامل مهارتهای آکادمیک، مهارتهای توسعه فردی و مهارتهای توسعه کسب و کار می شود، رابطه همبستگی معنی داری وجود دارد و نتایج تحلیل های رگرسیون خطی نیز که برای پیش بینی تک تک متغیر های وابسته انجام شد، نشان دادند که این متغیر ها نقش اساسی در پیش بینی این سازه ها دارند. نتایج تحلیل همبستگی کانونی نیز نشان داد که سه ریشه استخراج شده برای بررسی ترکیب های خطی، همگی در سطح یک درصد معنی دارند و در هر سه ریشه ترکیب های خطی که بتوان از آنها برای تعیین ضرایب وزنی که نقش عمده ای در تغییرات واریانس متغیر های وابسته و ترکیب های آنها داشته باشند، استخراج شد. نتیجه کلی تحلیل همبستگی کانونی نشان داد که وضعیت مولفه های مختلف مورد بررسی قابلیت اشتغال در برنامه درسی دانشجویان به گونه ای است که سبب رشد تنها مهارتهای آکادمیک در آنها شده است و مهارتهای توسعه کسب و کار و مهارتهای توسعه فردی در این ارتباط روند نزولی را در وضعیت جاری نشان می دهند. این در حالی است که نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که در شکل گیری قابلیت اشتغال اهمیت کسب مهارت توسعه کسب و کار بیش تر از دو متغیر وابسته تحقیق یعنی مهارت توسعه فردی و مهارت آکادمیک می باشد. لذا، نتیجه کلی که می توان بیان داشت این است که با وجود مشخص شدن نقش بسیار مهم برنامه درسی در شکل گیری قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی در تحقیق حاضر ، لیکن برنامه درسی دانشگاهی در رشته های کشاورزی به گونه ای است که از مهم ترین این مهارتها یعنی مهارت توسعه کسب و کار برای دانشجویان کشاورزی زاویه گرفته و روند جاری در برنامه درسی دانشگاهی عمدتاً بر روی شکل گیری مهارتهای آکادمیک متمرکز شده است. لذا، توجه بر محتوای برنامه درسی به گونه ایی که سبب ایجاد مهارتهای توسعه کسب و کار بیشتر شود، از اهم اولویت های ایجاد کیفیت در آموزش عالی کشاورزی کشور می تواند باشد.
- Abstract
- The general objective of this research was the investigation of major curriculum components in enhancement of Tehran University agriscience student employability which was implemented based on the survey methodology. The statistical society in question was Tehran University agriscience postgraduate Students that were in total 1491 cases. The specimen volume was determined as 310 persons through Morgan table and among them randomly and through use of proportional allocation sampling methodology was used to choose the specimen. Questionnaires that were compiled and distributed to gather data and the pertinent information, was employed to measure constructs. Having acquired the views of the virtuosos and the cognoscenti of the agricultural extension and education, the face validity of the questionnaire was analyzed and the indispensable amendments were carried out. The validity coefficient of the questionnaire was based on the Kronbach methodology and calculated above 0.81 for total segments. Major statistical methods were bivariate correlation, multivariate regression, canonical correlation and confirmatory factor analysis. The gathered data have been analyzed by SPSS17 and Lisrel 8.54 software. The results shown that, there are significant correlation among independent and tree response variables including, Academic, personal development and business development skills. Using Multivariate regression shown that in sole investigation casual effects among research variables, there were predictable role among independent variables. Result of canonical correlation shown that tree extracted roots (for investigation relations among response and independent variables) were significant. By the way these results shown that, current curriculum status was due to Academic skills only and personal development and business development were in reductively status. Hence these skills in curriculum were put outside. Main results shown that curriculum has a central role in agriscience employability skills formation while these curriculums are remarkable related to business development skills. Wherea business development skills has a most proportion in employability, current curriculum did not show its specific role in formation of business development skills. Hence emphasis on creation of business development skills as well as personal development and academic skills throughout curriculum content can be due to quality in Iranian higher education among agriscience students specially.