ارزیابی نقش افزایش سیستم های روان- بدن در کیفیت شهود کارآفرینان سریالی مستقر در پارک های علم وفناوری شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 25;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46477
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- سعید رضایی طرقی
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- کارآفرینی فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت های نوین کسب و کار است. تشخیص این فرصت ها براساس رویکرد جستجوی سیستماتیک یا به کمک رویکرد شهودی صورت می گیرد. این مقاله مربوط به رویکرد دوم و در راستای بسط نگرش شهودی به کارآفرینی است. شهود فرآیندی است که طی آن، اطلاعاتی که به صورت عادی خارج از مرز آگاهی هوشیار است، توسط سیستم روان- تنی ادراک میشود. در این پژوهش آزمایشی، نمونه ی آماری شامل 45 کارآفرین سریالی پارک های علم و فناوری شهر تهران بوده است که به مشاهده ی تصاویر منتخب از سیستم بین المللی تصاویر احساسی(IAPS) در گروه زوجی (گروه آزمایش شامل 30 نفر در گروه های دو نفره) و گروه انفرادی (گروه کنترل شامل 15 نفر در گروه های تک نفره) می پرداختند. گروه زوجی گروهی است که هر دو عضو آن تصاویر یکسان که شامل 45 عکس خنثی و احساسی بود و پس از دوره زمانی پیش-محرک به طور تصادفی انتخاب می شدند را مشاهده می کردند(توسط تصاویر یکسان پیش-محرک می شدند) و گروه انفرادی، گروهی است که هر یک از از افراد به صورت فردی توسط تصاویر، پیش-محرک می شدند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان گروه زوجی نسبت به گروه انفرادی ، کیفیت شهود بیشتری دارند. در هر دو گروه زوجی و انفرادی منحنیهای احساسی و خنثی آشکارا واگرا بودند که این واگرایی تقریبا از 5 ثانیه قبل از محرک (مشاهده تصویر) شروع شده است. تفاوت واگرایی تغییر پذیری ریتم قلب در دوره ی پیش-محرک برای گروه زوجی و انفرادی بدین معناست که مشارکت زوجی(افزایش سیستم های روان-بدن) کارآفرینان کیفیت شهودشان را به طور معناداری ارتقاء می دهد. کلیدواژه کارآفرینی؛ شهود لامکان؛ سیستم روان- تنی؛ کیفیت شهود؛ نظریه هولوگرافی کوانتوم
- Abstract
- Entrepreneurship is the process of new business opportunity recognition, assessment and exploitation. The recognition of these opportunities is possible through systematic scanning approach or intuitive approach. This thesis is based on the second approach and expands intuitive perspective to entrepreneurship. Intuition is a process through which that information which is normally out of the range of conscious awareness is perceived by the psychophisiological system. In this experimental research, statistical sample includes 45 serial entrepreneurs of science and technology parks of Tehran, who watch the pictures of International Affective Picture System (IAPS) in experimental co-partner group ( the group which consists of 30 entrepreneurs in co-partner groups) and single group ( the control group which consists of 15 entrepreneurs in single member groups). In co-partner groups, both entrepreneurs watch the same set of 45 calm and emotional pictures. These images were randomly selected after the pre-stimulus duration. In single groups each entrepreneur watches the unique set of pictures. The findings show that the intuition quality of co-partner groups is higher than the single groups. In both single and co-partner groups, calm and emotional curves were obviously divergent. This divergence starts approximately 5 seconds before the stimuli presentation. The difference in heart rate variability’s divergence in the pre-stimulus period for the co-partner and single groups means that even contribution of entrepreneurs amplifies their intuition quality significantly. Keywords: intuition, non-locality, psychophysiological system, even contribution- Quantum Holographic theory