عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی آموزش خانواده درمانی ساختاری بر بهبود عملکرد خانواده و کیفیت زندگی زوجین



    دانشجو در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی آموزش خانواده درمانی ساختاری بر بهبود عملکرد خانواده و کیفیت زندگی زوجین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60722
    تاریخ دفاع
    ۲۳ دی ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    یاسر مدنی

    چکیده مقدمه و هدف: خانواده درمانی ساختاری به خاطر تاکید بر بافت خانواده در پدید آیی مشکلات و همچنین یافتن راه حل های مربوط به آن مشکلات، وجه منحصر به فردی در بین رویکردهای آموزشی به خانواده ها را دارا می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش خانواده درمانی ساختاری در بهبود عملکرد خانواده و کیفیت زندگی زوجین شهر شهریار می¬باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون_¬¬پس آزمون همراه با پیگیری انجام شده است.جامعه ی آماری این پژوهش زوجین شهرستان شهریار بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 زوج، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین اولیای دانش آموزان (پدر و مادر) یکی از مدارس ابتدایی شهر شهریار انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15زوج) جایگزین شدند. دوره آموزش خانواده درمانی ساختاری 9 جلسه است که گروه آزمایش تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه عملکرد خانواده( FAD) و پرسشنامه کیفیت¬زندگی SF-36 بود و داده¬های آماری با روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان داد آموزش خانواده درمانی ساختاری بر بهبود عملکرد خانواده و کیفیت زندگی زوجین موثر می باشد¬(01/0p<). همچنین آموزش مذکور بر میزان عملکرد خانواده و کیفیت زندگی در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است¬(02/0P< ). کلید واژه ها: آموزش خانواده درمانی ساختاری، ساختار خانواده، عملکرد خانواده، کیفیت زندگی.
    Abstract
    Abstract Introduction and Research Goal: Structural family therapy emphasizes on the role of family bonds in creation of problems as well as in finding solutions to those problems. Compared with other approaches, this perspective provides a unique educational opportunity for families. The primary goal of the current study is to assess the effectiveness of teaching fundamentals of Structural family therapy on family functioning and quality of life among a sample of participants from the Iranian city of Shahriyar. Research Methods: The current research utilizes experimental method with a pre-test and post-test and includes control and treatment groups, with follow-up. The population pool was couples who lived in city of Shahriyar. The sample size who participated was 30 married couples (total of 60 individuals), drawn randomly from an accessible population of parents (mom & dad) of one of that city’s elementary schools. Then, 15 pairs (total of 30 couples) of these parents were randomly assigned to the control group as well as to the treatment group. Only the treatment group received 9 educational sessions in Structural family therapy. Tools used in this study were the Family Assessment Device (FAD) and Quality of Life Questionnaire (SF-36). The data was collected and analysis of variance with repetition was conducted. Findings and Results: According to this research, teaching of structural family therapy has been effective (p<0.01) on family functioning and quality of married life. Similarly, such an effect was shown to have remained relatively steady over time (p<0.02). Keywords: Structural Family Therapy, Family Structure, Family Functioning, Quality of Life.