عنوان پایاننامه
اجرای برنامه یکپارچگی مکانیکی شرکت نفت قاره ایران با تاکید بر تعمیرات نگهداری و بازرسی بر مبنای ریسک تجهیزات
- رشته تحصیلی
- ایمنی، بهداشت و محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1080;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61069
- تاریخ دفاع
- ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- محسن شراعی
- استاد راهنما
- حمیدرضا جعفری, حسن هویدی
- چکیده
- هدف اصلی در این تحقیق محاسبه احتمال خرابی، شدت وقوع حوادث ناشی از خرابی تجهیزات و در نهایت محاسبه سطح ریسک تجهیزات می باشد. در این تحقیق، ما از روش رسم نمودار بلوکی قابلیت اطمینان و استفاده از ترکیب احتمال خرابی اجزای تشکیل دهنده تجهیزات، جهت محاسبه احتمال بروز خرابی در سیستم های پیچیده استفاده می کنیم. برای محاسبه احتمال خرابی اجزای تشکیل دهنده تجهیزات نیز با استفاده از روش گفته شده در استاندارد API 580 ابتدا مکانیزم های تخریب غالب موجود در منطقه که شامل مکانیزم های نازک شدن، خوردگی تنشی، تخریب های محیطی و تخریب های مکانیکی است را شناسایی کردیم، سپس با استفاده از نظر کارشناسان و روش های نمره دهی چندمعیاره، احتمال خرابی اجزاء بدست آمد.در نهایت با استفاده از روش دیاگرام بلوکی قابلیت اطمینان، احتمال خرابی کل سیستم نیز محاسبه گردید. از روش موجود در استاندارد Institute of Petroleum (IP, 2005) تجهیزات را گروه بندی کرده و نمره شدت وقوع خرابی در تجهیز نیز به هر کدام از تجهیزات داده شده و سطح ریسک تجهیزات را محاسبه نمودیم. در آخرین مرحله نیز، اولویت بندی برنامه های بازرسی فنی و تعمیرات و میزان تأثیر اقدامات کنترلی بر روی کاهش احتمال خرابی در تجهیزات را نیز با استفاده از محاسبات موجود، بدست آوردیم.
- Abstract
- The main objective of this study was to calculate the probability of failure, the severity of accidents caused by equipment failure and calculating the Risk priority number of equipments which is the product of probability and consequence. In this paper, we use drawing reliability block diagram method and using a combination of and probability of failure of equipment components to calculate the probability of failures in complex systems we use. To calculate the probability of failure of the equipment components using the methodology of API 571 The dominant degradation mechanisms in the region, including thinning mechanisms, stress corrosion, mechanical damage and environmental destruction were identified. Using Multi Criteria experts and scoring methods, the probability of failure for components could be obtained. Finally a reliability block diagram method, we calculated the probability of failure of the whole system. Using the methodology mentioned in standard Institute of Petroleum (IP 2005) to grouping the equipments and obtaining severity of the failure of any equipment fitted to the data and calculate risk level of equipments. Keywords: Risk preferences, risk-based inspections, block diagram, reliability, failure mechanisms