عنوان پایاننامه
بررسی تأثیر سن شناختی ،مادی گرایی ،همنوایی ونیازبه منحصر به فردی بر رفتار خرید اجتماعی مد در بازار پوشاک تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63115
- تاریخ دفاع
- ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مریم کریمی داویجانی
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- رفتار خرید اجتماعی مد، فعالیت ها و روابط بین فردی مستقیم و غیرمستقیم پیچیده و پویایی را در بر می گیرد که در جریان فرایند خرید مد روی می دهند و باعث لذت بردن مصرف کنندگان از خرید و رضایت آنها می شود که در بلند مدت به بهبود فروش کمک می کند. بازار پوشاک مد در ایران بزرگترین بازار مصرف مد در خاورمیانه است. به رغم وجود این بازار بزرگ، دانش بازاریابی پوشاک مد در ایران رشد و توسعه چندانی نیافته است. با توجه به ضرورت موضوع این پژوهش به منظور بررسی رفتار خرید اجتماعی مصرف کنندگان و محرک های آن در حوزه ی پوشاک مد در سطح شهر تهران صورت گرفته است. پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی افراد بالای 20 سال در سطح شهر تهران هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 465 نفر محاسبه شد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با هرم سنی ارائه شده توسط مرکز آمار ایران 500 پرسشنامه توزیع شد و پس از حذف 15 پرسشنامه مخدوش، در نهایت 485 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی انجام شد. در مدل اندازه گیری ویژگی های فنی پرسشنامه بررسی گردید و در بخش ساختاری فرضیه های پژوهش مورد سنجش قرار گرفت.یافته های پژوهش بیانگر رابطه ی معنادار و مثبت بین درگیری ذهنی با پوشاک مد و هر پنج بعد رفتار خرید اجتماعی مد است. از سوی دیگر از بین پیش آیندهای در نظر گرفته شده برای درگیری ذهنی با پوشاک مد، مادی گرایی، همنوایی و نیاز به منحصر بفردی رابطه ی مثبت و معناداری با درگیری ذهنی با پوشاک مد دارند و سن شناختی رابطه ی منفی و معناداری با درگیری ذهنی دارد. نتایج حاصل از تحلیل های جمعیت شناختی حاکی از آن است که جوانان 20 تا 25 ساله، افراد مجرد، زنان، دانشجویان و افراد با درآمد پایین بیشترین امتیاز را در رفتارهای خرید اجتماعی کسب کردند. واژه های کلیدی: رفتار خرید اجتماعی مد، درگیری ذهنی با پوشاک مد، مادی گرایی، سن شناختی، همنوایی، نیاز به منحصر بفردی
- Abstract
- Social shopping for fashion involves dynamic and complex direct/indirect interpersonal exchanges and activities that occur in the fashion-shopping process and lead to consumers satisfaction and enjoyment and In the long term, helps to improve sales. Market of fashion apparel in Iran is the biggest consumer market in the Middle East. Despite this huge marke, marketing knowledge of fashion apparel in Iran has not been developed yet. considering the nessecities of subject, this study was performed in order to investigate social shopping behavior of consumers and its antecedents, in the field of fashion apparel in Tehran.This study based on purpose is an applied research and in terms of method of data collection is a discriptive- correlation research. A questionnaire was used to collect data. Statistical population includes all people over 20 years in the city of Tehran. Sample size of 465 persons was calculated using Cochran formula. Using stratified sampling with age pyramid by Iran Statistical Center, 500 questionnaires were distributed. 15 incomplete questionnaires were eliminated and finally, 485 questionnaires were analyzed. Data analysis was performed using partial least squares. In measurement model, the technical characteristics of questionnaire were assessed and In structural model the research hypotheses were examined. The findings indicate a significant positive relationship between fashion clothing involvement and five dimensions of social shopping for fashion. Further, it was found that fashion clothing involvement is positively effected by a consumer’s degree of materialism, conformity and need for uniqueness. Cognitive age has been negatively related to fashion clothing involvement. The results of the demographic analysis suggests that young people aged 20 to 25 years old, single, female, low-income and students gained the most points in social shopping behavior. Keywords: social shopping for fashion, fashion clothing involvement, materialism, cognit