عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه ای سبک های فرزند پروری و تنیدگی والدینی مادران و پدران دارای کودک شنوا و ناشنوا
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64974
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- بهمن سهامی محمدراد
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی سبک های فرزندپروری و تنیدگی فرزندپروری مادران و پدران دارای کودک ناشنوا و شنوا انجام گرفت. در این پژوهش علی- مقایسه ای، از بین کلیه ی والدین دارای کودک شنوا در مدارس شهر تهران تعداد 60 والد (30 پدر و 30 مادر) از یکی از مناطق شهر تهران (منطقه 6) به روش خوشه¬ای و از بین والدین کودکان ناشنوای مراجعه کننده به کلینیک کاشت حلزون بیمارستان رسول اکرم 60 والد (30 پدر و 30 مادر) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه های سبک های فرزندپروری رابینسون (2001) و تنیدگی فرزندپروری بری و جونز (1995) جمع¬آوری شدند. پس از جمع آوری اطلاعات نتایج حاصل به وسیله تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین والدین دارای کودک شنوا و ناشنوا در سبک فرزندپروری مقتدرانه تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0 < p). هم چنین تفاوت معنی¬داری بین والدین کودکان شنوا و ناشنوا از نظر تنیدگی والدین وجود دارد ( 01/0 < p). همچنین معلوم شد که سبک فرزندپروری سهل گیرانه دارای ضریب همبستگی مثبت و معنی¬دار با تنیدگی فرزندپروری (p < 0/01) و سبک فرزندپروری مقتدرانه دارای ضریب همبستگی منفی و معنی دار با تنیدگی فرزندپروری است (p < 0/01) است. بطور کلی یافته ها نشان داد که والدین دارای کودکان ناشنوا تنیدگی بیشتری را متحمل می شوند همچنین والدین دارای کودکان شنوا نسبت به والدین دارای کودک ناشنوا از سبک فرزندپروری مقتدرانه بیشتر استفاده می کنند. علاوه بر این با توجه به نوع سبک فرزندپروری والدین می توان میزان تنیدگی آنها را پیش بینی کرد. کلید واژه ها: تنیدگی فرزندپروری ، سبک های فرزندپروری و کودک ناشنوا
- Abstract
- The main purpose of the present study was the Comparative Study of Parenting Styles and parental stress in mothers and fathers of deaf and hearing children. 120 parents of children with deafness and normal children selected. they completed two questionnaires which consisted parental stress scale (pps; berry & jones, 1995) and Parenting styles (robinson ,2001). Results was indicated that there is a significant different between parents with deaf children and parents with hearing children in authoritive parenting style and also there is a significat different between parents with deaf children and parents with hearing children in parental stress scale and there is a positive significant corrolation between permissive parenting style with parental stress but there is negative significant correlation between authoritive parenting style and parening stress. generally results showed that parents how have deaf children experience high level parental stress, parents with hearing children use authoritive parentin style more than parents with deaf children. In addition to accordin to type of parentig style we can pridict parental stress Keywords: Parenting stress, parenting styles and deaf child